نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی خواستار برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی – عکس: آرشیو

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده آمریکا جمعه ۵ ژوئیه/ ۱۴ تیر از شورای حکام خواست برای بررسی نقض برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توسط ایران نشست فوق‌العاده‌ای برگزار کند. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۳۵ عضو دارد و معمولاً پنج بار در سال (در ماه‌های مارس و ژوئن، دو بار در سپتامبر، پیش و پس از جلسه مجمع عمومی، و در دسامبر) تشکیل جلسه می‌دهد. هر یک از اعضا می‌تواند درخواست تشکیل جلسه اضطراری دهد.

دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در بیانیه‌ای که جمعه ۵ ژوئیه/ ۱۴ تیر در وب‌سایت این سازمان منتشر کرد، نوشته است:

«امروز جکی ولکات، نماینده  آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین، خواستار برگزاری نشست ویژه این شورا برای بحث درباره جدیدترین گزارش مدیر کل آژانس درباره برنامه هسته‌ای حکومت ایران شد.»

در ادامه این بیانیه گفته شده که دولت آمریکا قویاً از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد حکومت ایران را [در قبال برنامه هسته‌ای‌اش] پاسخگو کند.

در این بیانیه یادآوری شده که ولکات پیش از این از شورای حکام خواسته است که مدیرکل آژانس می‌بایست گزارش «واقع‌بینانه» و «جامعی» درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و هرگونه تغییر در این فعالیت‌ها برای ارزیابی دقیق اجرای تعهدات پادمانی و هسته‌ای ایران ارائه دهد.

دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در پایان این بیانیه از «جامعه بین‌المللی» خواسته است که رژیم ایران را پاسخگو کند.

ایران بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی از یکشنبه آینده گام دوم کاهش سطح تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک را با غنی‌سازی اورانیوم بدون محدودیت به اجرا درمی‌آورد.

مهلت ۶۰ روزه شورای عالی امنیت ملی ایران به اتحادیه اروپا یکشنبه آینده به پایان می‌رسد و با این‌حال نخستین تراکنش مالی اروپا از طریق اینستکس هنوز انجام نشده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ۱۴ تیر اعلام کرد که ایران تعهد غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۳,۶۷ را کنار می‌گذارد و از ۱۶ تیر به هر میزانی که مایل باشد، غنی‌سازی اورانیوم را در تأسیسات هسته‌ای خود انجام می‌دهد. این اقدام بر اساس پاراگراف ۳۶ توافق هسته‌ای انجام می‌شود.

ایالات متحده آمریکا ۱۸ اردیبهشت ۹۷ رسماً از برنامه جامع اقدام متشرک (برجام) خارج شدو دولت ترامپ خواهان توافق جامع‌تری است که متضمن نظارت بر برنامه موشکی ایران و ناظر بر تحدید نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون در ۱۵ گزارش پایبندی ایران به تمامی تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای را تأیید کرده است.

بیشتر بخوانید: