نمایی از ویدئوی درگیری مأموران لباس شخصی با یک دختر در یکی از پارک‌های تهران (احتمالاً پارک تهرانپارس) در روز شنبه یکم تیر ۹۸

سهیلا جلودارزاده درباره حادثه پارک تهرانپارس و درگیری ماموران با یک دختر نوجوان گفته غفلت از وظایف در بخش آموزش دین و نابه‌سامانی در رفتارهای مسئولان به ظاهر دین‌دار، باعث شده گریز از مذهب در کشور شکل بگیرد.

در ویدئویی که در ارتباط با ماجرای پارک تهرانپارس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، یک مرد لباس شخصی با پیراهن سفید، دختر جوانی را با خشونت و در حالی که او جیغ می‌زند به طرف خودروی پلیس می‌کشاند و او را به زور داخل خودرو روی صندلی عقب پرت می‌کند. راننده خودروی پلیس که او هم لباس شخصی به تن دارد و دست‌کم سه نفر لباس شخصی دیگر و یک مأمور زن گشت ارشاد، به این صحنه نگاه می‌‌کنند. یک مأمور پلیس و لباس شخصی‌های دیگر مراقب‌اند که کسی در اعتراض به این خشونت وارد عمل نشود

جلودارزاده با تاکید بر اینکه مأموران نیروی انتظامی موظف هستند به وظایف و قوانینی که به آنها دستور داده شده عمل کنند، گفته:

«دین یک امر اختیاری است و انسان باید از سر دانش، علم، اختیار و انتخاب به آن برسد. تقوا یک کیفیت در درون آدم‌هاست که به دلیل ممارست به آن دست پیدا می‌‌کنند لازم نیست با زور، گرفتن و جریمه کردن آن را  اجرایی کنیم.»او گفته ممکن است با این رفتارها ترس ایجاد شود اما نتیجه‌ای با این روش‌ها گرفته نخواهد شد.»

به گفته این نماینده با بگیر و ببند و بازرسی کردن، برخوردهای غیراخلاقی ایجاد و شرایط بدتر می‌شود زیرا هیچ فردی دوست ندارد به شخصیتش توهین شود.

جلودارزاده گفته معتقد است چنین رفتارهایی فایده ندارد و نتیجه عکس می‌دهد:

«آیا انسان برای این که فرزندش یک مسئله دینی را بپذیرد او را می‌زند، موهایش را می‌کشد و پرتش می‌کند؟ این رفتارها فایده‌ای ندارد.»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ابتدا گفته شد با خاطیان ماجرا برخورد می‌شود اما بعد شنیده شد از عوامل آن تجلیل می‌شود، گفت نوع برخوردهای رسانه و مردم باید به گونه‌ای باشد که از مسیر درستش حرکت کند، همان‌گونه که یک دختر یا یک فرد با کتک و زور مسلمان نمی‌شود، یک مأمور نیروی انتظامی هم با اخراج و تخطئه رفتارش درست نمی‌شود.

این نماینده مجلس ایران گفته:

«قرآن می‌گوید دین برای خودتان بهتر است و از شما محافظت می‌کند، نمی‌گوید که یا روسری یا تو سری مانند آن چیزی که اوایل می‌گفتند.»

جمهوری اسلامی اما علاوه بر برخورد خشونت‌آمیز، برای معترضان به حجاب اجباری جریمه‌های مالی و حبس اعمال می‌کند.

اوایل خرداد سال جاری سردار سلیمان ملک‌زاده، جانشین معاون حقوقی و امور مجلس نیروی انتظامی اعلام کرد زنانی که بدون حجاب در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند.

  • در همین زمینه