نماینده  رئیس جمهوری فرانسه برای دیدار و گفت‌وگو با دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر خارجه ایران وارد تهران شده است. دومین سفر امانوئل بن به تهران آخرین گام فرانسه برای حفظ برجام همزمان با دومین گام ایران در کاهش تعهداتش در توافق هسته‌ای، قبل از برگزاری نشست فوق‌العاده شورای حکام به شمار می‌آید. هدف کاهش تنش‌هاست. سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید خواسته ایران تنها اجرای توافق هسته‌ای و تعهدات اروپاست.

وزارت خارجه ایران مذاکرات «فشرده» درباره مکمل‌های برجام را تکذیب کرد

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح چهارشنبه ۱۹ تیر در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به سفر امانوئل بن مشاور امور دپیلماتیک رئیس‌جمهوری فرانسه به تهران و دیدارهای امروز او با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت:

«اگر کسی می‌خواهد تلاشی انجام دهد تا هم تنش‌ها کاهش یابد و هم برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک چندجانبه حفظ شود – که هم به سود ایران و هم حفظ صلح و ثبات جهان و منطقه است – باید قدری منصفانه عمل کرده و به سراغ ریشه اصلی آن‌ها یعنی آمریکایی‌ها برود. ما چیز پنهانی نداریم. خواسته ما اجرای همین توافقی است که از سوی آنها نقض شده یا اجرا نمی‌شود.»

یکشنبه گذشته ایران گام دوم کاهش تعهدات خود در برجام را بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی آغاز کرد. سطح غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای ایران از صبح دوشنبه ۱۷ تیر/ ۸ ژوئیه از مرز ۴,۵ درصد عبور کرد. یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس به گزارش حکام گزارش داده که بازرسان آژانس عبور ایران از حد مجاز غنی‌سازی اورانیوم ۲۳۵ به غلظت مجاز ۳,۶۷ درصد را تأیید کرده‌اند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز گذشته (سه‌شنبه) در سخنانی در مجلس سنا با اشاره به کاهش تعهدات ایران در برجام گفت:

«آمریکایی‌ها هر چند دیگر از امضاکنندگان برجام نیستند، اما می‌توانند حرکت لازم را برای باز کردن یک فضای گفت‌وگو انجام دهند تا از تنش غیر قابل مهار و حتی تصادف پیشگیری شود.»

به گفته لودریان فرانسه در پی ایجاد یک فضای گفت‌وگو برای کاهش تنش در وضعیت بسیار خطرناک کنونی است.  امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد که در صدد یافتن راهی برای از سرگیری مذاکرات بین ایران و کشورهای غربی تا ۲۶ تیر/ ۱۵ ژوئیه (دوشنبه هفته آینده) است. سفر امانوئل بن به معنای آخرین تلاش‌ها پیش از فعال شدن مکانیسم ماشه و برقراری تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران است. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره احتمال بازگشت آمریکا به گروه ۱+۵ و کمیسیون مشترک برجام  گفت:

«هنوز جمهوری اسلامی ایران پیشنهادی را به صورت رسمی دریافت نکرده است. اگر تلاش‌ها با حسن نیت باشد، می‌پذیریم و شنونده خواهیم بود و هر گامی که در راستای کاهش تنش باشد و به دیپلماسی و گفت‌وگو کمک کند را مثبت تلقی می‌کنیم.»

بحث بر سر کانال مالی اتحادیه اروپا برای مبادلات بانکی و نفتی ایران موسوم به اینستکس است. قرار بود نخستین تراکنش مالی اتحادیه اروپا جمعه گذشته انجام شود که انجام نشد.موسوی گفت:

 «اینستکس مکانیزم تسهیل‌کننده تجارت است تا ۱۱ تعهد دیگرشان را اجرا کنند که تا این لحظه در همین اینستکس نیز مانده‌اند.»

با آغاز گام دوم کاهش تعهدات ایران در برجام، شورای حکام به درخواست ایالات متحده و اتحادیه اروپا امروز نشست فوق العاده برگزار می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه ایران برگزاری این اجلاس را به عنوان یک فرصت برای ایران درک کرده است:

 «من فکر می‌کنم در این نشست بیش از آنکه درباره ما بحث شود، جمهوری اسلامی ایران این فرصت را خواهد داشت که مدعی باشد و اقدامات آن‌ها را به چالش بکشد.»

دومنیک موئزی، مشاور مکرون در سیاست خارجی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس جمعبندی از موقعیت کنونی فرانسه در قبال برنامه جامع اقدام متشرک به دست داده است:

«ما امیدوار بودیم با میانه‌روی ایران را تحت تأثیر قرار دهیم. اما ایران به راه دیگری افتاد و در اثر سیاست اعمال فشار حداکثری دولت ترامپ، تندروها در ایران تقویت شدند. همزمان احتمال وقوع درگیری نظامی افزایش پیدا کرده و همزمان قدرت ما هم برای جلوگیری از جنگ در حال از بین رفتن است. هیچ راهی بدیلی هم وجود ندارد. کانال دیپلماتیک از کار افتاده. اما آیا کانال دیگری هست؟»

برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که در حال حاضر هیچ کانال ارتباطی بین ایران و آمریکا وجود ندارد.

 بیشتر بخوانید: