وزیر خارجه ایران در همایشی در تهران «امنیت ملی» را در مقابل «تغییر حکومت» قرار داد و از مردم خواست که در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال جاری به طور گسترده شرکت کنند. ظریف با اشاره به تحریم نفتی و بانکی ایران گفت انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ارزش راهبردی دارد. بیان این معنا که اگر مردم در انتخابات شرکت کنند، هم تحریم‌ها حنثی می‌شود و هم امنیت ملی به خطر نمی‌افتد.

پنجشنبه ۱۹ تیر، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در همایش فرمانداران سراسر کشور (عکس: تسنیم)

فروردین سال جاری سعید حجاریان در یادداشتی عقلانی‌ترین راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده را «مشارکت مشروط» دانسته و تأکید کرده بود چنانچه شرط‌های اصلاح‌طلبان برآورده نشود، باید «عطای انتخابات را به لقایش» بخشید. محمود میرلوحی، عضو شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با تأیید این معنا اعلام کرده بود نظر رئیس دولت اصلاحات نیز حضور مشروط اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس است. قبل از آن هم سید محمد خاتمی اسفند سال گذشته هشدار داده بود که مردم از اصلاح‌طلبان مأیوس شده‌‌اند اما به جای آنکه به سمت اصول‌گرایان بغلتند، آرای آنان به سبد براندازان سرریز شده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران پنجشنبه ۱۹ تیر در همایش فرمانداران سراسر کشور با اشاره به برخی تلاش‌ها در دولت ترامپ برای تغییر حکومت ایران، نرخ مشارکت در دو انتخابات پیش روی را به سیاست اعمال فشار حداکثری دولت ترامپ ربط داد:

«در انتخابات ۹۲ آمریکایی‌ها خیال کرده بودند مردم با صندوق رأی قهر کردند و می‌گفتند مردم بعد از ۸۸ به پای صندوق‌های رأی نمی‌آیند، اما ۷۳ درصد مردم آمدند (…) آمریکایی‌ها فهمیدند که تحریم‌ها با نتیجه‌ای که آنها می‌خواهند به نتیجه نمی‌رسد. تحریم می‌تواند به مردم فشار بیاورد، اما نمی‌تواند مردم را از حاکمیت جدا کند.»

 ظریف در بخش دیگری از سخنانش بحث امنیت ملی را پیش کشید و در همان حال هشدار داد که «حقوق مردم» می‌بایست رعایت شود:

«اینجا محکم می‌گویم امن‌ترین کشور منطقه هستیم، با اتکا به مردمی می‌گویم که پای صندوق می‌آیند. مردم پای صندوق می‌آیند چون صاحب این کشور هستند. رعایت حقوق مردم وظیفه‌ اخلاقی و حقوقی ما نیست، بلکه یک ضرورت امنیت ملی است. زیرا همه چیز ما به مردم وابسته است.»

روز گذشته محمدرضا خاتمی، نایب رئیس مجلس ششم و دبیرکل سابق حزب مشارکت، متن دفاعیات خود در دادگاه در مورد «تقلب» در انتخابات ۱۳۸۸ را منتشر کرد. بر اساس این سند سرنوشت ۷ میلیون و ۸۹ هزار و ۹۹۳ برگه انتخاباتی در انتخابات ۸۸ نامعلوم است. هشدار ظریف نسبت به ضرورت رعایت حق مردم ممکن است با انتشار این سند بی‌ارتباط نباشد.

آذر سال گذشته سخنرانی وزیر خارجه ایران در کنگره حزب ندای ایرانیان این شائبه را به وجود آورد که ظریف قصد دارد نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شود. منتقدان سخنرانی وزیر خارجه را که می‌بایست یک شخصیت فراجناحی و ملی باشد به عنوان یک اقدام جناحی درک کردند.

همزمان با سخنرانی وزیر خارجه ایران در همایش فرمانداران، علی جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، در سخنانی گفت:

«اگر برجام را آتش می‌زدیم امروز مایه دردسر نمی‌شد. با ادامه وضعیت موجود مشکلات ما حل نمی‌شود. امروز نیروهای جوان و آتش به اختیار آمادگی کامل برای فعالیت دارند.»

در روزهای گذشته برخی جریان‌های نزدیک به سپاه پاسداران و جبهه پایداری تلاش می‌کنند تحریم‌ها را به ناکارآمدی دستگاه دیپلماسی ربط دهند. وزیر خارجه ایران در سیبل این حملات قرار دارد. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران پنجشنبه ۱۹ تیر در پاسخ این گروه از مخالفان داخلی ظریف گفت:

«به نظرم دوستان مباحث کلان و امنیت ملی را وارد مباحث جناحی می‌کنند و به رقابت‌های سطح پایین جناحی می‌کشانند.»

بیشتر بخوانید: