در پی افزایش تنش‌ها بین بریتانیا و ایران که با توقیف نفتکش حامل نفت خام ایران در جبل‌الطارق رقم خورد، وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد به زودی ناوشکن «اچ. ام. اس دانکن» را به خلیج فارس اعزام می‌کند. این کشتی جنگی بخشی از ائتلاف نظامی پیشنهادی وزارت دفاع آمریکا برای تأمین امنیت دریانوردی نیست. وزارت دفاع بریتانیا اما اعلام کرد که شرکت در این ائتلاف را بررسی می‌کند.

ناوشکن «اچ. ام. اس دانکن»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس وزارت دفاع بریتانیا جمعه ۱۲ ژوئیه/۲۱ تیر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ناوشکن «اچ. ام. اس دانکن» را زودتر از موقع به خلیج فارس اعزام می‌کند. در حال حاضر ناوشکن «اچ.ام. اس مونتروز» بریتانیا در خلیج فارس حضور دارد. ناوشکن «اچ. ام. اس دانکن» که به تازگی در رزمایش دریایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در دریای سیاه شرکت کرده، برای استراحت دادن به ناوشکن موتروز و بازگشت آن به بندر بحرین به منطقه اعزام می‌شود. نیروی دریایی بریتانیا علاوه بر ناو مونتروز، چهار کشتی مین‌روب و یک کشتی نظامی کمکی در خاورمیانه دارد. وزارت دفاع بریتانیا در بیانیه جمعه ۱۲ ژوئیه/۲۱ تیر خود گفت:

«بریتانیا سپس این موضوع را بررسی می‌کند که آیا همراه با شرکای بین‌المللی خود همچنان به حمایت از دریانوردی آزاد در این منطقه پرتردد مهم [تنگه هرمز] ادامه می‌دهد.»

وزارت دفاع آمریکا شامگاه پنجشنبه ۱۱ ژوئیه /۲۰ تیر اعلام کرد که در حال رایزنی برای تشکیل ائتلافی است تا برای تمامی کشتی‌هایی که از خلیج فارس عبور می‌کنند، حمایت نظامی تأمین کند. ژنرال مارک میلی نامزد ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در جلسه استماع در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا پیش‌بینی کرد که ظرف چند هفته آینده این ائتلاف برای تأمین آزادی دریانوردی شکل بگیرد.

توقیف «گریس ۱»

تنش‌های اخیر بین ایران و بریتانیا با توقیف نفتکش حامل نفت خام ایران در تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی بریتانیا آغاز شد.  روز گذشته ناخدا و افسر ارشد «گریس ۱» بازداشت شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند. دولت محلی جبل‌الطارق جمعه ۱۲ ژوئیه/۲۱ تیر اعلام کرد که «گریس ۱» حامل دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام بود. دولت بریتانیا ادعا می‌کند که قرار بود این محموله نفتی در بندر بانیاس سوریه تخلیه شود. وزارت خارجه ایران اما می‌گوید سوپرتانکرها نمی‌توانند در این بندر پهلو بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه دولت بریتانیا را متهم کرد که تحت تأثیر دولت آمریکا وارد «بازی خطرناک و ناپیدایی» شده است. سید عباس موسوی از دولت بریتانیا خواست از نفتکش حامل نفت خام ایران رفع توقیف کند.

یک روز بعد از آنکه حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی به دولت بریتانیا هشدار داد که توقیف نفتکش ایران بی‌پیامد نیست، وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که شناورهای ایرانی یک فروند نفتکش بریتانیایی را رهگیری کردند که با دخالت ناو «اچ ام. اس مونتروز» بریتانیا نفتکش موفق شد از تنگه هرمز عبور کند. سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای رهگیری نفتکش بریتانیا در حوالی جزیره ابوموسی را تکذیب کرد.

کاظم صدیقی، خطیب جمعه تهران در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه پایتخت با اشاره به تنش ایران و بریتانیا گفت:

«من می‌توانم این اطمینان را بدهم که این جسارت، بی توجهی و غفلت انگلیسی‌ها از بازوان پرتوان قدرتمندان نظام ما به همین زودی سیلی‌ای بخورد که برای همیشه پشیمان باشند.»

روز گذشته علی جنتی، دبیر شورای نگهبان دولت را به کوتاهی در برابر بریتانیا متهم کرد. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا یک بار دیگر جمعه ۱۲ ژوئیه/۲۱ تیر خاطرنشان کرد که این کشور در پی افزایش تنش با ایران نیست.

بیشتر بخوانید: