غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از آغاز دادگاه متهمان پرونده محیط زیست خبر داد و گفت با نظر کارشناسان امنیتی این دادگاه آغاز شده است. او گفت همه باید «داوری بر این پرونده را بپذیرند و به آن گردن بنهند». اسماعیلی همچنین خبر دستگیری فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ایرانی- فرانسوی و کبر اتباعی طبری معاون اجرایی صادق لاریجانی در دوره ریاست او بر قوه قضاییه را تایید کرد.

گروهی از فعالان محیط زیست که به اتهام جاسوسی و بدون دسترسی به وکیل در زندان اوبن بازداشت‌اند (عکس: کمپین حقوق بشر ایران)

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه سه‌شنبه ۲۵ تیر از آغاز دادگاه فعالان محیط زیست خبر داد و گفت: «در همین هفته در نوبت‌های صبح و بعدازظهر دادگاه امر رسیدگی را آغاز کرده است و متهمان در روزهای گذشته در دادگاه حاضر و تفهیم اتهام شدند». اسماعیلی از وصول نظرات «کارشناسی و تخصصی»«مراجع ذی‌صلاح در حوزه‌های امنیتی» به دادگاه متهمان این پرونده خبر داد که به گفته او کار دادگاه برای رسیدگی «روی روال خود» قرار داده. او در ادامه گفت: «باید منتظر باشیم تا دادگاه رسیدگی‌ها را پایان برساند و داوری دادگاه را در ارتباط با این پرونده و سایر پرونده‌ها بپذیریم و گردن بنهیم».

موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران نیز دوشنبه ۲۴ تیر اعلام کرده بود فعالان محیط زیستی‌ متهم به «جاسوسی» به زودی محاکمه می‌شوند. تا به حال چند جلسه دادگاه برای فعالان محیط زیست در بازداشت برگزار شده است.

اوایل بهمن ماه سال ۹۶ فعالان محیط زیست «مؤسسه میراث پارسیان» -هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی- بازداشت شدند. کمی بعد عبدالرضا کوهپایه نیز به جمع آنها اضافه شد. دو هفته بعد مسئولان قضایی اعلام کردند که کاووس سیدامامی در زندان خودکشی کرده است، اما خانواده و وکیل او خواستار بررسی بیشتر علت مرگ شدند. هنوز گزارش دقیقی از مرگ او منتشر نشده است. دیگر دستگیرشدگان علی‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی و سازمان حفاظت از محیط زیست، به جاسوسی و فساد فی‌الارض متهم شده‌اند و با خطر مجازات اعدام روبه‌رو هستند. این فعالان محیط زیست در زمینه حفظ حیات وحش ایران مشغول کار بودند.

تایید بازداشت فریبا عادلخواه، پژوهشگر دوتابعیتی

غلامحسین اسماعیلی بازداشت فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی را هم تایید کرد و گفت: «این فرد جز متهمانی است که اخیرا دستگیر شده و به لحاظ ماهیت پرونده هنوز فرصت مناسب برای اطلاع‌رسانی در این باره نیست». سخنگوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بنا بر روند معمول قوه قضائیه در پرونده‌های «امنیتی»، از بیان دلیل بازداشت عادل‌خواه خودداری کرد و اطلاع‌رسانی «شفاف» را منوط به ادامه تحقیقات دانست. فریبا عادلخواه، پژوهشگر دو تابعیتی است که ۱۷ خرداد ماه ۱۳۹۸ در ایران توسط  نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده است. بر اساس گزارش‌هایی که در روزهای اخیر در رسانه‌ها منتشر شده است بازداشت خانم عادلخواه به اتهام جاسوسی انجام شده. سفارت فرانسه و علی ربیعی، سخنگوی دولت پیشتر بازداشت او را تایید کرده بودند. ربیعی اما گفته بود نمی‌داند چه نهادی فریبا عادلخواه را دستگیر کرده است. فرانسه از ایران خواسته تا به فریبا عادلخواه  دسترسی کنسولی فوری داده شود.

تایید بازداشت اکبر طبری

سخنگوی قوه قضائیه با تائید دستگیری اکبر طبری، معاون اجرایی سابق قوه قضاییه گفت: «فردی که قبلاً درحوزه ریاست قوه قضاییه معاون یکی از بخش‌ها بوده و در آن حوزه شاغل بوده است تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده‌ای تشکیل شده است. فرد مذکور و افراد دیگری بازداشت شده‌اند و این خبر صحت دارد». او درباره دلیل این دستگیری گفت: «موضوع پرونده آنچه در بیرون گفته می‌شود نیست بلکه راجع به ارتباطات ناصواب و خلاف با برخی از افراد پرونده‌ها وتوصیه و اعمال نفوذ در پرونده‌های قضایی مطرح بوده است».

اکبر اتباعی طبری معاون اجرایی صادق لاریجانی در دوره ریاست او بر قوه قضاییه جمهوری بوده که به فساد اقتصادی و زد و بند متهم است. دفتر صادق لاریجانی اتهامات وارده به طبری را کذب محض خوانده بود. اما حسن نوروزی،عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ایران از دستگیری او خبر داده و علیرضا زاکانی، نماینده تهران در مجلس نهم، طبری را «عنصری فاسد» و «اهل زد و بند» که دو رئیس قوه قضاییه را «بیچاره» کرد، خوانده و خواستار محاکمه او شده بود.

غلامحسین اسماعیلی از درز خبر بازداشت طبری از سوی دو نماینده مجلس شورای اسلامی به خاطر «بیان اخبار قوه قضائیه به جای سخنگوی این قوه» انتقاد کرد و گفت آن‌ها بی‌اطلاع هستند و منصبشان قانون‌گذاری ست.

در همین زمینه: