یک فروند نفتکش امارات که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد و مالک آن هم مشخص نیست ظاهراً در آب‌های سرزمینی ایران در نزدیکی جزیره قشم ناپدید شده است. این اتفاق شنبه گذشته همزمان با بیانیه وزارت دفاع بریتانیا برای اعزام ناوشکن «اچ. ام. اس دانکن» به خلیج فارس و بیانیه وزارت خارجه بریتانیا درباره ضمانت‌های لازم برای رفع توقیف از نفتکش حامل نفت خام ایران در جبل‌الطارق روی داده اما سه‌شنبه ۱۶ ژوئیه/ ۲۵ تیر در آسوشیتدپرس بازتاب یافته است.

عکس: آرشیو

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از شنبه ۱۳ ژوئیه/ ۲۲ تیر تاکنون از نفتکش پنجاه و هشت متری ریاح امارات متحده عربی که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد اطلاعی در دست نیست. از اطلاعاتی که از سیستم ناوبری ترانسپوندر این نفتکش مخابره شده چنین برمی‌آید که نفتکش امارات شنبه گذشته وارد آب‌های سرزمینی ایران در حوالی جزیره قشم شد که خود را به بندر شرجه امارات برساند و در آنجا پهلو بگیرد. ترانسپوندر این نفتکش بعد از ورود به آب‌های سرزمینی ایران خاموش شده است. امارات متحده عربی تاکنون درباره این نفتکش سکوت کرده، نه این خبر را تکذیب و نه تأیید کرده است.  ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا هم سکوت کرده است.

نفتکش مفقود شده به شرکت Prime Tankers LCC تعلق داشت. این شرکت اما به آسوشیتدپرس اطلاع داده که نفتکش را به شرکتی به نام «موج البهار» فروخته است. آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که از این شرکت فقط یک شماره تلفن در دست است و مردی که پشت خط به تلفن پاسخ داده اعلام کرده که این شرکت مالک هیچ نفت‌کشی نیست.

نخستین بار شامگاه گذشته سی ان ان در گزارشی خبر داده بود که نفتکش امارات ناپدید شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا که نام او افشا نشده گزارش داد که دولت آمریکا «گمان می‌کند» که ایران نفتکش امارات را مصادره کرده است. این مقام پنتاگون به آسوشیتدپرس گفت نفتکش امارات در حال حاضر در جزیره قشم در پایگاه نیروی دریایی سپاه پهلو گرفته است. این مقام آمریکایی گفت:

«احتمال دارد نفتکش نقص فنی پیدا کرده و به سمت آب‌های ایران کشیده شده؟ اما چرا ارتباط با خدمه نفتکش قطع شده؟ این مشکلی است.»

کاپیتان رنجیب راجا از موسسه رفینیتو که اطلاعات صدور نفت را گرد می‌آورد به آسوشیتدپرس گفته است که نفتکش مفقود شده در سه ماهی که از سفر دریایی‌اش می‌گذرد، هرگز ترانسپوندر خود را خاموش نکرده بود.

۴ ژوئیه/ ۱۳ تیر دولت محلی جبل‌الطارق سوپرتانکر «گریس ۱» را که حامل ۲,۱ میلیون بشکه نفت خام ایران به بندر بانیاس سوریه بود، به دلیل دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف کرد. در پی این اقدام و بر اساس بیانیه وزارت دفاع بریتانیا شناورهای ایرانی ۲۰ تیر / ۱۱ ژوئیه تلاش کردند مانع عبور یک نفتکش بریتانیایی از تنگه هرمز شوند که با دخالت ناو بریتانیایی «اچ ام اس مونتروز» و پس از چند اخطار شفاهی، مسیر خود را تغییر دادند. سپاه پاسداران اما این ادعای بریتانیا را تکذیب کرده است.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا شنبه گذشته اعلام کرد که چنانچه ایران تضمین بدهد که نفت‌کش «گریس ۱» به سوریه نمی‌رود، دولت بریتانیا از آن رفع توقیف می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه ایران جمعه گذشته دولت بریتانیا را متهم کرد که تحت تأثیر دولت آمریکا وارد «بازی خطرناک و ناپیدایی» شده است. سید عباس موسوی از دولت بریتانیا خواست از نفتکش حامل نفت خام ایران رفع توقیف کند. به گفته موسوی ایران تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار ندارد و به همین سبب توقیف نفتکش ایران در جبل‌الطارق هم یک اقدام غیر قانونی است.

وزارت دفاع بریتانیا شنبه گذشته اعلام کرد به زودی ناوشکن «اچ. ام. اس دانکن» را به خلیج فارس اعزام می‌کند. این کشتی جنگی بخشی از ائتلاف نظامی پیشنهادی وزارت دفاع آمریکا برای تأمین امنیت دریانوردی نیست. وزارت دفاع بریتانیا اما گفته است که شرکت در این ائتلاف را بررسی می‌کند.

بیشتر بخوانید: