عربستان سعودی می‌گوید که سه پهپاد حوثی‌های یمن را که حریم هوایی این کشور را نقض کرده و فرودگاه‌های أبها و جیزان را هدف قرار داده بودند، ردگیری و سرنگون کرده است.

به گزارش رویترز، ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی که با انصارالله در یمن می‌جنگد اعلام کرد که شامگاه ۱۶ ژوئیه/ ۲۵ تیر سه فروند هواپیماهای بدون سرنشین انصارالله را سرنگون کرده است.

تلویزیون دولتی عربستان سعودی این خبر را از قول ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی درگیر با حوثی‌های یمن تایید کرد. ترکی المالی در این رابطه گفت:

“شبه نظامیان حوثی همچنان غیرنظامیان و فرودگاه‌های غیرنظامی در ابها، جیزان و نجران هدف حمله‌های خود قرار می‌دهند و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید می‌کنند.”

 ائتلاف عربی پیش‌تر گفته بود که دو هواپیمای بدون سرنشین را که به فرودگاه جیزان حمله کرده بودند در حریم هوایی یمن سرنگون کرده است. مشخص نیست که سه هواپیمای سرنگون شده شامل این دو هواپیما می‌شود یا نه.

چند ساعت قبل از بیانیه ترکی المالی، تلویزیون المسیره که وابسته به انصارالله یمن است خبر داده بود که پهپادهای انصارالله به فرودگاه هایی در جنوب غربی عربستان حمله کرده‌اند.

به گزارش رسانه حوثی‌ها دو فرودگاه جیزان و ملک خالد هدف پهپادهای «قاصف k۲» ارتش انصارالله قرار گرفتند.

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای انصارالله به المسیره گفت که آشیانه هواپیماهای بدون سرنشین عربستان سعودی در فرودگاه جیزان هدف حمله آنها قرار گرفته است. در بیانیه عربستان چیزی در مورد حمله به آشیانه پهپادهای عربستانی نیامده است.

فرودگاه دیگری که به ادعای انصارالله هدف حمله قرار گرفته فرودگاه ملک خالد در خمیس مشیط در عربستان است.

حوثی‌ها در دو ماه گذشته حملات پهپادی خود علیه عربستان سعودی را شدت داده‌اند. تاکنون دو فرودگاه أبها و جیزان بارها مورد حمله پهپادی حوثی‌ها قرار گرفته‌اند.

عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی نظامی متشکل از چند کشور عربی از جمله امارات متحده عربی از فروردین ۲۰۱۵ با نیروهای شیعه انصارالله در یمن درگیر است. شیعیان حوثی منطقه وسیعی در غرب و شمال یمن، از جمله صنعا پایتخت این کشور را در دست دارند.

در جنگ داخلی یمن هزاران نفر از جمله بسیاری از شهروندان غیرنظامی کشته شده‌اند.

در همین زمینه: