حوثی‌های یمن از حمله جدید خود به فرودگاه جیزان عربستان سعودی خبر دادند. آن‌ها می‌گویند این حمله با هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) انجام شده است.

عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، شیعیان حوثی مورد حمایت ایران گفته‌اند حمله پهپادی به فرودگاه جیزان بامداد امروز، چهارشنبه ۲۶ تیر / ۱۷ ژوئیه صورت گرفته است.

یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها گفت یگان پهپادی «قاصف 2K»، آشیانه هواپیماهای بدون سرنشین عربستان سعودی در فرودگاه جیزان را هدف قرار داد و در پی آن پروازهای این فرودگاه مختل شدند.

عربستان سعودی در این‌باره اظهار نظری نکرده است.

حوثی‌ها که با ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی در یمن می‌جنگند و کنترل صنعا، پایتخت یمن را در اختیار دارند، در ماه‌های اخیر حملات خود به خاک عربستان سعودی، به‌ویژه مناطق جنوبی آن را شدت بخشیده‌اند. در پاسخ به این اقدامات، ائتلاف عربی نیز مواضع این گروه را به‌ویژه در اطراف صنعا مورد حمله قرار داده‌اند.

روز گذشته، سه‌شنبه ۲۵ تیر / ۱۶ ژوئیه ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد که سه فروند هواپیماهای بدون سرنشین حوثی‌ها را که قصد حمله به جیزان، ابها و نجران داشتند را سرنگون کرده است.

یحیی سریع می‌گوید حملات پهپادی روز سه‌شنبه پایگاه هوایی ملک خالد در نزدیکی شهر خميس مشيط واقع در جنوب غربی عربستان سعودی را هدف خود داشته‌اند.

این در حالی است که روز سه‌شنبه سازمان ملل اعلام کرد در پی مذاکرات انجام شده، دو طرف درگیر در یمن متعهد به کاهش خشونت‌ها و اجرای آتش‌بس جدید شدند. سازمان ملل در بیانیه‌ای تأیید کرد که اجرای آتش‌بس جدید توسط نیروهای حوثی (انصارالله) و دولت یمن تحت حمایت عربستان سعودی مورد موافقت قرار گرفته است تا نیروهای نظامی از بندر حدیده خارج شوند.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ به دفاع از دولت یمن در این کشور وارد عملیات نظامی شد. جنگ یمن تاکنون موجب مرگ ده‌ها هزار نفر شده و میلیون‌ها نفر در این کشور را با بحران گرسنگی مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: