فستیوال چهار روزه پیاده‌روی نیمیخن که در هلند به چهار روزه نیمیخن (Nijmeegse Vierdaagse) معروف است، هر سال از ۱۶ تا ۱۹ژوئیه / ۲۵ تا ۲۸ تیر، در شهر نیمیخن (Nijmegen) واقع در استان خلدرلند (Gelderland) در شرق هلند برگزار می‌شود. در این فستیوال باشکوه هر سال هزاران نفر از سراسر جهان شرکت می‌کنند و چهار روز تمام در چهار مسیر مختلف از داخل شهر، روستا و جنگل می‌گذرند و به پیاده‌روی‌های طولانی می‌پردازند. امسال بیش از ۴۴هزار نفر از سراسر جهان، در صد و سومین دوره‌ برگزاری این فستیوال، در این پیاده‌روی چهار روزه شرکت کرده‌اند.

امسال در صد و سومین دوره برگزاری چهار روزه نیمیخن، بیش از ۴۴ هزار نفر از سراسر جهان در این فستیوال شرکت کرده‌اند.

مسیرهای پیاده‌روی به ترتیب ۳۰، ۴۰ و ۵۰ کیلومتر است که شرکت‌کنندگان هر چهار روز هم‌زمان با هم در این سه مسیر  پیاده‌روی می‌کنند.
از سال ۱۹۰۹ هر سال در سومین سه‌شنبه ماه ژوئیه، این فستیوال توسط فدراسیون سلطنتی پیاده‌روی هلند (KWBN) برگزار می‌شود. این فستیوال به گفته برگزار‌کنندگان آن بزرگ‌ترین مراسم پیاده‌روی ورزشی در جهان است و سالانه شرکت‌کنندگان از بیش از ۸۰ کشور در آن شرکت می‌کنند. این گردهم‌‌آیی به پیاده‌روی جهان (The Walk of the World) معروف است.

سالانه شرکت‌کنندگان از بیش از ۸۰ کشور در این فستیوال که به پیاده‌روی جهان (The Walk of the World) معروف است، شرکت می‌کنند.

سال ۱۹۰۸ فدراسیون آموزش‌های جسمانی هلند (NBvLO) در شهر لاهه تأسیس شد. بر اساس ایده برگزاری پیاده‌روی چهار روزه طی روزهای مراسم ورزش شهر برِدا (Breda) که توسط شخصی به نام فینهوف ارائه شده بود، فدارسیون ۱۵ مسیر را برای پیاده‌روی در سال ۱۹۰۹ طراحی کرد. اولین دوره رسمی برگزاری این فستیوال در یکم سپتامبر ۱۹۰۹ برگزار شد. دوره اول برگزاری این چهار روزه، جمعا ۳۰۶ نفر شرکت‌کننده داشت که به جز ۱۰ نفر شرکت‌کننده عادی، مابقی از نیروهای ارتش بودند. آنها طی چهار روز ۱۴۰ کیلومتر پیاده‌روی کردند و در روز آخر به نقطه شروع پیاده‌روی خود بازگشتند. بعدها فدراسیون سلطنتی آموزش‌های جسمانی هلند (KNBLO) به مسئولیت برگزاری این مراسم را عهده‌دار شد.
در واقع تاریخچه این مراسم در اصل به کلوب‌های ورزشی نیروهای ارتش هلند باز می‌گردد. اما رفته‌رفته این مراسم محبوبیت مردمی پیدا کرد و با حمایت دولت از آن به یک فستیوال بزرگِ عمومی و بین‌المللی تبدیل شد. اما طبق رسم اولیه، هر سال تعدادی زیادی از نیروهای ارتش (اغلب با لباس فرم نظامی) در آن شرکت می‌کنند.

طبق رسم اولیه فستیوال چهار روزه نیمیخن، هر سال تعدادی زیادی از نیروهای ارتش (اغلب با لباس فرم نظامی) در آن شرکت می‌کنند.

در سال‌های ۱۹۱۴ و ۱۹۱۵ به دلیل آغاز جنگ جهانی اول و اعزام نیروهای ارتش به جنگ، فستیوال چهار روزه پیاده‌روی برگزار نشد. تا قبل از سال ۱۹۲۵ مردم از ۱۲ مسیر مختلف در نقاط مختلف هلند پیاده‌روی می‌کردند. اما از سال ۱۹۲۵ شهر نیمیخن به عنوان تنها نقطه آغاز در نظر گرفته شد. پس از آن مسیرهای پیاده‌روی مشخصی تعیین شد که شرکت‌کنندگان می‌توانستند هر روز یکی از آنها را انتخاب کنند. از سال ۱۹۲۸ اولین غیر هلندی‌ها دراین فستیوال شرکت کردند و از آن تاریخ به بعد، چهار روزه نیمیخن به یک فستیوال پیاده‌روی بین‌المللی تبدیل شد. در طی جنگ جهانی دوم به دلیل جنگ و اشغال هلند توسط آلمان نازی، چهار روزه نیمیخن برگزار نشد. اما بلافاصله بعد از پایان جنگ جهانی دوم و با وجود ویرانی‌های به جای مانده از بمباران معروف ۲۲ فوریه ۱۹۴۴، مردم شهر نیمیخن چالش احیای مراسم پیاده‌روی چهار روزه را از سرگرفتند.

پوستر رسمی پیاده‌روی چهار روزه نیمیخن

در طول این ۱۰۳ دوره برگزاری چهار روزه نیمیخن، این فستیوال صرفا به یک همایش بزرگ پیاده‌روی محدود نمانده، بلکه به عنوان یک اقدام جمعی برای آگاهی-رسانی در مورد مسائل مختلف اجتماعی تبدیل شده است. یکی از آنها حمایت از جامعه رنگین‌کمانی (LGBTQ+) است و از ۲۵ سال پیش به این‌سو، دومین روز برگزاری چهار روزه نیمیخن را «چهارشنبه صورتی» می‌نامند و شرکت‌کنندگان اغلب در طی پیاده‌روی لباس‌های صورتی می‌پوشند. در طول این روز تمام مرکز شهر نیمیخن و مسیر پیاده‌روی نیز به رنگ صورتی در خواهد آمد.
هم‌چنین از سال ۲۰۱۱ فستیوال چهار روزه نیمیخن به عنوان اسپانسر امور خیریه نیز فعالیت می‌کند و شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان آن اقدامات مختلفی را برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی جهت امور خیریه انجام می‌دهند.
علاوه بر پیاده‌روی، هر روز از این چهار روز با برنامه‌های فرهنگی و هنری سرگرم‌کننده دیگری نیز در شهر نیمیخن همراه است و در مرکز شهر همایش موسیقی زنده از کشورهای مختلف، از جمله ایران برگزار می‌شود.
این درست است که هلند به کشور دوچرخه معروف است؛ اما مراسم‌ها و فستیوال‌های پیاده‌روی مختلفی با شهرت جهانی نیز در هلند برگزار می‌شود. هلند سابقه‌ای طولانی‌ در برگزاری چنین فستیوال‌هایی دارد. یکی دیگر از مهم‌ترین فستیوال‌های پیاده‌روی در هلند، شب پناهجویان (Nacht van de vluchteling) نام دارد. فستیوال شب پناهجویان هر ساله در ماه ژوئن برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان در دو شب مسیرهای مشخصی را برای حمایت از پناهجویان و به نماد پیاده‌روی‌های طولانی پناهجویان برای رساندن خودشان به کشورهای امن، پیاده‌روی می‌کنند. در حین این دو شب کمک‌های مردمی نیز برای پناهجویان جمع‌آوری می‌شود. امسال در دهمین دوره پیاده‌روی شب پناهجویان که شب‌های ۱۵ و ۱۶ ژوئن/ ۲۵ و ۲۶ خرداد برگزار شد، حدود ۷ هزار نفر در ۱۰ شهر مختلف هلند در همبستگی با پناهجویان پیاده‌روی کردند.

منبع عکس: Hart van Nederland
منبع عکس: Hart van Nederland