روزنامه گاردین خبر داده که ایران به ایالات متحده آمریکا پیشنهاد کرده در ازای بازرسی‌های دائمی و پیشرفته از برنامه هسته‌ای ایران، تمام تحریم‌های علیه ایران را رفع کند.

گاردین روز پنجشنبه  ۱۸ ژوئیه / ۲۷ تیر نوشت که پیشنهاد رفع تمام تحریم‌ها در ازای بازرسی تاسیسات هسته‌ای را محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفر اخیرش در نیویورک مطرح کرده است.

خود ظریف گفته است که این پیشنهاد یک “حرکت قابل توجه” در فضایی‌ سیاسی است که تنش‌های بین ایران و آمریکا در آن افزایش یافته است.

گاردین اما نوشته است که بعید است دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا که در حال حاضر ایران را تهدید می‌کند که غنی سازی اورانیوم را به طور کامل متوقف کند و دست از حمایت از حزب‌الله لبنان و دیگر شبه‌نظامیان شیعه در خاورمیانه بر دارد با چنین پیشنهادی راضی شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که روز پنجشنبه در مقر دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک با گروهی از خبرنگاران دیدار کرده از لفظ پیشنهاد “بازرسی‌های پیشرفته” (enhanced inspections) استفاده کرده است که مشخص نیست منظور او بازرسی‌هایی فراتر از آنچه اکنون پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌دهند است یا نه.

او در ادامه گفته است که اگر دولت ترامپ “در صحبت‌هایش صادق است” این پیشنهاد را خواهد پذیرفت: “عکس یادگاری لازم ندارند. یک سند دو صفحه‌ای با یک امضاء بزرگ لازم ندارند.”

اشاره ظریف به علاقه دونالد ترامپ به صدور فرمان‌های اجرایی است که معمولا در نشست‌های خبری در شکل سندهای دو صفحه‌ای با امضای رئیس جمهوری آمریکا به رسانه‌ها نشان داده می‌شود و آنها از متن فرمان عکس‌برداری می‌کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا هنوز به پیشنهاد ظریف واکنشی نشان نداده است. اما موضع رسمی وزارت خارجه آمریکا کماکان این بوده که ایران برای توافقی بهتر از برجام باید ۱۲ شرط آمریکا از جمله شروطی را برای محدود کردن برنامه موشکی ایران، محدود کردن کمک‌رسانی‌های ایران به بشار اسد، حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان شیعه در منطقه خاورمیانه را بپذیرد.

روزنامه “پلیتیکو” چندی پیش گفته بود رئیس‌جمهور آمریکا از رند پال، سناتور ضدجنگ جمهوری‌خواه خواسته که با مقامات وزارت خارجه و رهبری ایران مذاکره کند. ظریف در پاسخ به پرسشی در مورد گفت‌وگو با رند پال موضوع را رد کرد و گفت این حرف‌ها به درد “فیلم‌های جاسوسی” می‌خورد. اما در ادامه گفت که حاضر است با اعضای کنگره آمریکا از جمله سناتور رند پال نه به عنوان فرستاده‌های مخفی رئیس جمهوری آمریکا اما در مقام سیاسی‌ای که دارند دیدار کند.

در همین زمینه: