کارزار آزادی نازنین زاغری اعلام کرد این زندانی سیاسی ایرانی-بریتانیایی که یک هفته پیش از زندان اوین به بخش اعصاب و روان بیمارستانی در تهران منتقل شده بود، بار دیگر به زندان اوین انتقال یافت. زاغری در تنها ملاقات با خانواده از شرایط دشوار بیمارستان سخن گفته است.

نازنین زاغری
نازنین زاغری

براساس گزارش کارزار «نازنین را آزاد کنید»، نازنین زاغری امروز دوشنبه ۳۱ تیر / ۲۲ ژوئیه بار دیگر به زندان اوین منتقل شد.

روز گذشته (یکشنبه) مادر نازنین زاغری و دختر او گابریلا سرانجام اجازه یافتند او را ببینند و صبح دوشنبه ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری را تلفنی در جریان ملاقات خود قرار دهند.

نازنین زاغری دوشنبه ۲۴ تیر / ۱۵ ژوئیه با دستبند و پابند از زندان اوین به بخش اعصاب و روان بیمارستان «خمینی» در تهران منتقل شد. او در بیمارستان به‌شکل انفرادی نگهداری می‌شد و تحت بازداشت نیروهای سپاه پاسداران قرار داشت.

وضعیت او در این یک هفته نگرانی خانواده‌‌اش را برانگیخت. زاغری پیش از انتقال به بیمارستان در تماسی تلفنی به خانواده‌اش گفته بود: «وقتی به ایران آمدم تا پدر و مادرم را ببینم سالم و سر حال بودم. سه سال و اندی بعد و حالا دارند من را در یک بیمارستان روانی بستری می‌کنند. شرایط را ببین. کارم به کلینک روانی کشیده است. مایه خجالت است. زندان برای من سخت و سخت‌تر شده است. از این‌که در میانه یک بازی سیاسی گیر افتاده‌ام تنفر دارم.»

ریچارد رتکلیف از این‌که همسرش تحت فشار سپاه پاسداران مجبور به اعترافات ناخواسته و محکومیت بریتانیا شود، ابراز نگرانی کرده بود.

از سوی دیگر این امید می‌رفت که ادامه مداوای پزشکی نازنین زاغری در بیمارستان به آزادی مشروط او منجر شود و کمیسیون پزشکی اعلام کند که او توانایی تحمل زندان را ندارد.

در روز انتقال نازنین زاغری مأموران امنیتی اعلام کردند که بخش اعصاب بیمارستان پر است در حالی‌که چنین نبود. آن‌ها قصد داشتند که زاغری تحت کنترل کامل امنیتی نگهداری شود. در طول یک هفته بستری بودن زاغری در بیمارستان نگهبانان سپاه پاسداران او را تحت حفاظت کامل و در اتاقی دو در سه متری تنها نگهداری کردند. درِ اتاق و پرده ضخیم آن بسته ماند. یک توالت و یک دوش در اتاق وجود داشت و او اجازه خروج از اتاق را نداشت.

همچنین چهار مأمور امنیتی در خارج از اتاق و یک مأمور در داخل اتاق مراقب او بودند و او را تحت نظر داشتند.

بنا به گزارش کارزار «نازنین را آزاد کنید»، زاغری در تمام این مدت به دستور دادستانی دست و پایش در زنجیر و به تخت بیمارستان بسته شده بود. او به خانواده‌اش گفته است که دستبند و پابندها «نفرت‌انگیز» و کثیف بودند. او گفته است از این‌که به زندان بازگردانده می‌شود خوشحال است.

به گفته نازنین زاغری خواب او در بیمارستان نیز بسیار بد بود. هر ساعت، یکی از نگهبانان خارج از اتاق به در ضربه می‌زد و برای بازرسی وارد می‌شد. او همچنین با داشتن زنجیر به پا و دست خود، درد گردن و شانه داشت و نمی‌توانست بخوابد.

از سوی دیگر غذای بیمارستان نیز بد بود و او در این مدت باز هم وزن کم کرد.

در تمام مدت بستری بودن در بیمارستان تمامی ارتباطات او با پزشکان زیر نظر مأموران امنیتی بود. پزشکان تنها درباره بیماری و مداوا حرف می‌زدند و هیچ صحبتی درباره گزارش کمیسیون پزشکی نشد.

خانواده زاغری در این هفته بارها تلاش کردند که با او در بیمارستان ملاقات کنند. روز سه‌شنبه گذشته پدر او به بیمارستان مراجعه کرد اما موفق به دیدار او نشد. روز چهارشنبه تلاش مادرش برای ملاقات با تهدید مأموران امنیتی مواجه شد. روز پنج‌شنبه وکیل نازنین زاغری نیز نتوانست با او دیدار کند. تلاش دوباره پدر در روز شنبه پس از ساعت‌ها انتظار بار دیگر بی‌نتیجه ماند و به او وعده داده شد که هفته آینده با دخترش ملاقات خواهد کرد. روز شنبه ریچارد رتکلیف به دولت بریتانیا اطلاع داد که اگر انزوای همسرش بیشتر طول بکشد، او خواهان اقدام رسمی خواهد شد.

شنبه گذشته، ۲۹ تیر / ۲۰ ژوئیه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا تلفنی گفت‌وگو کردند. این گفت‌وگو درباره توقیف نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس بود و در گزارش‌های منتشرشده در این‌باره به موضوع نازنین زاغری اشاره‌ای نشده است.

جرمی هانت نیز در پیام توئیتری خود تنها به مسئله تنش در خلیج فارس اشاره کرد. هنوز معلوم نیست که دو طرف درباره نازنین زاغری صحبتی کرده باشند.

رسانه‌ها پیش از این پرسش‌هایی را در مورد آزادی زاغری به ازای نفتکش «گریس ۱» ایران که بریتانیا و جبل‌الطارق آن را توقیف کرده بودند مطرح کردند. پس از این‌که در روز ۱۳ تیرماه دولت جبل‌الطارق اعلام کرد که با مشارکت نیروی دریایی بریتانیا نفتکش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران را به دلیل نقض‌ تحریم‌های بین‌المللی در حمل نفت به سوریه توقیف کرده این موضوع مطرح شد که شاید با آزادی نفتکش ایران حاضر شود که نازنین زاغری را آزاد کند.

اما محمد جواد ظریف ۱۹ تیر اعلام کرد که جمهوری اسلامی پیشنهادی مبنی بر معاوضه نازنین زاغری‌ با نفتکش از بریتانیا دریافت نکرده است.

نازنین زاغری خرداد سال جاری همزمان با پنجمین سالگرد تولد فرزندش در اعتراض به ادامه بازداشت و دوری از فرزنش دست به اعتصاب غذا زد. ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری نیز برای همراهی با همسرش در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن تحصن کرد و دست به اعتصاب غذا زد.

نازنین زاغری پیش از این هم اعتصاب غذا کرده بود. او ژانویه سال ۲۰۱۹ در اعتراض به ممانعت مسئولان زندان از دسترسی به درمان پزشکی به مدت چند روز دست به اعتصاب غذا زده بود.

زاغری همراه فرزند دو ساله‌اش برای دیدار خانواده به ایران آمده بود که در ۱۵ فروردین ۱۳۹۵، نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران او را هنگام خروج از ایران در فرودگاه خمینی تهران بازداشت کردند و سپس به پنج سال زندان محکوم شد.

نازنین زاغری بیش از نیمی از حکم پنج سال حبس خود را تحمل کرده و مشمول قانون آزادی مشروط می‌شود. درخواست آزادی مشروط او به دادستانی تهران ارائه شده اما ترتیب اثری به آن داده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: