فرماندهی مرکزی آمریکا قصد دارد به‌منظور نظارت و امنیت بیشتر در آبراه‌های کلیدی خاورمیانه عملیات «سنتینل» (نگهبان) را با کمک هم‌پیمان‌های خود راه‌اندازی کند. ژاپن یکی از این کشورهای مدنظر آمریکا بود که بار دیگر گفت به این ائتلاف نمی‌پیوندد.

عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، سخنگوی دولت ژاپن سه‌شنبه یکم مرداد / ۲۳ ژوئیه اعلام کرد که در موضع این کشور در مورد پیشنهاد آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف دریایی در خاورمیانه تغییری ایجاد نشده است و توکیو در این ائتلاف شرکت نخواهد کرد.

پیش از این، تاکشی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن سه‌شنبه هفته گذشته، ۲۵ تیر / ۱۶ ژوئیه گفته بود که برنامه‌ای برای اعزام نیرو به خاورمیانه و پیوستن به ائتلاف آمریکا با هدف حفاظت از امنیت نفتکش‌ها در آب‌های خلیج‌فارس ندارد. یوشیهیده سوگا، سخنگو و دبیر هیئت دولت ژاپن در این‌باره گفت موضع توکیو «همان است که وزیر دفاع بیان کرد».

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا روز گذشته، دوشنبه ۳۱ تیر / ۲۲ ژوئیه به ژاپن رفت تا از جمله درباره تنش‌های موجود بین ایران و آمریکا و پیوستن به این ائتلاف پیشنهادی آمریکا گفت‌وگو کند. او با تارو کونو، وزیر خارجه این کشور دیدار کرد اما دو طرف درباره مضمون دیدار خود با رسانه‌ها گفت‌وگو نکردند. بولتون با شوتارو یاچی، مشاور امنیت ملی ژاپن نیز دیدار کرد.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن روز گذشته (دوشنبه) گفته بود که این کشور پیش از تصمیم‌گیری درباره پیشنهاد آمریکا تمام تلاش‌های خود را به‌خرج خواهد داد تا تنش موجود بین ایران و آمریکا را کاهش دهد.

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) شنبه ۲۹ تیر / ۲۰ ژوئیه در بیانیه‌ای نوشت: «فرماندهی مرکزی ایالات متحده در حال توسعه یک فعالیت و تلاش دریایی چند ملیتی به نام عملیات “سنتینل” برای افزایش نظارت و امنیت آبراه‌های کلیدی در خاورمیانه و در راستای اطمینان از آزادی ناوبری با توجه به رویدادهای اخیر در منطقه خلیج فارس است.»

این بیانیه کمک‌های شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی آمریکا را برای موفقیت این عملیات لازم دانسته بود.

ماه گذشته همزمان با دیدار شینزو آبه از ایران، در دریای عمان به دو نفتکش اروپایی و ژاپنی حمله شد. این نفتکش‌ها در حال حمل فرآورده‌های نفتی به تایوان و سنگاپور بودند. وزیر دفاع ژاپن در آن زمان نیز گفت هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو به دریای عمان و خلیج فارس برای حفاظت بیشتر از نفتکش‌های این کشور ندارد. او گفت «دولت نمی‌داند چه کسی عامل اصلی حمله بوده است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ۳ تیر / ۲۴ ژوئن در در توییتر نوشت: «چین ۹۱ درصد نفت خود را از تنگه (هرمز) می‌گیرد و ژاپن ۶۲ درصد، و بسیاری از کشورهای دیگر هم همین طور. پس چرا ما (سال‌‎هاست) بدون هیچ پاداشی از خطوط کشتیرانی کشورهای دیگر حفاظت می‌کنیم. تمام این کشورها باید از کشتی‌های خودشان حفاظت کنند. ما حتی احتیاج نیست آنجا باشیم چرا که آمریکا (با فاصله) به بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی در سرتاسر جهان تبدیل شده است.»

جمعه گذشته روابط عمومی سپاه پاسداران اعلام کرد، نیروهای سپاه نفتکش استینا ایمپرو بریتانیا را که با پرچم این کشور از بندر فیجره امارات به طرف الجبیل عربستان می‌رفت توقیف کرده‌اند. این اقدام ظاهراً در پاسخ به توقیف سوپر تانکر گریس ۱ حامل نفت خام ایران در تنگه جبل‌الطارق انجام شد. جمعه هفته گذشته دادگاه عالی جبل‌الطارق توقیف این نفتکش را تا ۳۰ اوت تمدید کرد.

بعد از توقیف نفتکش استینا ایمپرو توسط سپاه، بریتانیا ۱۷ نفتکش متعلق به این کشور را هنگام عبور از تنگه هرمز اسکورت کرده است.

انتظار می‌رفت که بریتانیا در پاسخ به توقیف نفتکش این کشور توسط نیروهای سپاه به ائتلاف دریایی آمریکا بپیوندد اما جرمی هانت، وزیر امور خارجه این کشور روز گذشته اعلام کرد که بریتانیا در پاسخ به توقیف نفتکش این کشور در نظر دارد یک نیروی حفاظتی با مشارکت کشورهای اروپایی برای تضمین امنیت ناوبری و دریانوردی در تنگه هرمز تشکیل دهد.

هانت روز دوشنبه با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان و ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه تلفنی گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگوها وزیران خارجه سه کشور اروپایی توافق کردند که تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها از تنگه هرمز اولویت اصلی کشورهای اروپایی است و در همان حال از افزایش تنش‌ها نیز می‌بایست خودداری شود.

بیشتر بخوانید: