مارک اسپر در مجلس سنای آمریکا رای آورد و اکنون به طور رسمی وزیر دفاع جدید ایالات متحده آمریکاست. او گستره تجربیاتش از میدان جنگ آغاز شده و به میدان سیاست رسیده، ممکن است بتواند برای پنتاگون ثبات بیشتری به همراه بیاورد.

مارک اسپر – وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا – عکس از ارتش آمریکا. عکاس: میشل گونزالس

مارک اسپر گزینه دونالد ترامپ برای تصدی مقام وزارت دفاع روز سه شنبه ۲۳ ژوئیه/ اول مرداد در مجلس سنا رای آورد. گزینه‌های وزارت دفاع را پس از معرفی ریاست جمهوری، مجلس سنا باید تایید کند و اکثریت سناتورهای آمریکایی با رای ۹۰ موافق و هشت مخالف به اسپر رای اعتماد دادند.

این اولین بار است که پنتاگون پس از استعفای جیمز متیس – وزیر دفاعی که در سیاست‌های کلان دفاعی با دونالد ترامپ اختلاف داشت – یک رئیس دائمی دارد. در هفت ماه گذشته از ژانویه سال جاری که متیس استعفا داد تا کنون، وزارت دفاع آمریکا را سرپرست‌های موقت اداره می‌کردند – از جمله خود مارک اسپر که از ماه گذشته سرپرست موقت پنتاگون بود.

اسپر هفته گذشته در جلسه پرسش و پاسخ در مجلس سنا موضع خود را تا حدی در رابطه با افزایش تنش‌ها در رابطه ایران و آمریکا مشخص کرد. او به سناتورهایی که منتظر رای اعتمادشان بود گفت: “ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم. باید به کانال‌های دیپلماتیک باز گردیم.”

ماه گذشته هم اسپر پس از جلسه ناتو به خبرنگاران در رابطه با سیاست‌های آمریکا در برابر ایران تاکیدش بر رویکرد سیاسی بود. او گفت که آمریکا باید با همراهی ناتو، متحدانش و شرکای منطقه‌ای صدای‌شان را در برابر رفتار بد ایران بلند کنند. او همچنین در ادامه گفت که تمرکزش بر بهینه‌کردن امنیت دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز است.

مارک اسپر ماه گذشته پس از کناره‌گیری پاتریک شاناهان که گزینه نخست رئیس جمهوری آمریکا برای ریاست وزارت دفاع بود، سرپرستی وزارت دفاع را به صورت موقت عهده‌دار شد. شاناهان گفته بود به دلیل مشکلات خانوادگی نمی‌تواند وزیر دفاع شود.

اسپر ۵۵ ساله است. کارش در ارتش را پس از فارغ‌التحصیلی از آکادمی نظامی ایالات متحده با پیوستن به نیروهای زمینی ارتش آغاز کرده است. او در آغاز دهه ۹۰ در “جنگ خلیج” عضو نیروهای لشکر صد و یکم هوابرد آمریکا بوده و همراه با این نیروهای تخصصی جنگیده و چندین نشان افتخار هم از آمریکا و هم از عربستان سعودی و کویت گرفته است.

پس از تجربه جنگ، او تحصیلاتش را در مدرسه کندی هاروراد و دانشگاه جورج واشنگتن ادامه داد و دکتری سیاست‌گذاری دارد. مارک اسپر به عنوان یک نیروی متخصص سیاست‌گذاری نظامی برای “بنیاد هریتج”، اندیشکده‌های محافظه‌کار و لابی‌های تسلیحاتی کار کرده است. مدتی هم در سمت‌های مختلف دولتی از جمله در مجلس سنا مشاور بوده است. او سپس به وزارت دفاع پیوسته و رئیس امور اداری نیروی زمینی ارتش آمریکا شده است.

او زمانی که در مقطع کارشناسی در مدرسه آکادمی نظامی ایالات متحده مهندسی می‌خوانده هم کلاسی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه کنونی آمریکا بوده است.

اسپر در پرسش و پاسخ‌های مرتبط با گرفتن رای اعتماد، حمایت بیشتر دمکرات‌ها و همه جمهوری‌خواهان را داشت، اما هشت نفر از مجلس سنا به او رای منفی دادند. این دمکرات‌ها نسبت به پیشینه کاری او زمانی که برای اندیشکده‌های محافظه‌کار و پیمانکاران دفاعی کار لابی‌گری می‌کرده است، ابراز نگرانی کرده‌اند.

چالش بزرگ پیش روی اسپر مدیرت بحران نظامی در رابطه با تنش‌های بیشتر با ایران است. او اما طیف گسترده‌ای از تجربه‌های سیاسی و نظامی را دارد. هم سرباز بوده، هم در سیاست بازار اسلحه و هم در سیاست‌گذاری دولتی کار کرده است. او همچنین تجربه کار مستقیم با نمایندگان کنگره را دارد. از این رو پیش‌بینی‌ها این است که دوران وزارت او به نسبت متیس حداقل در خود واشنگتن دی‌سی کم‌تنش‌تر باشد.

بیشتر بخوانید: