دست کم ۴۷ نفر در دو حمله جداگانه در بندر جنوبی عدن در یمن کشته شده‌اند. انصارالله یمن مسئولیت یکی از این حملات را پذیرفت. مشخص نیست حمله دوم را کدام نیروها انجام داده‌اند. عربستان و دولت یمن می‌گویند حوثی‌ها‌ هر دو حمله را به دستور ایران انجام داده‌اند.

به گزارش الجزیره پنجشنبه اول اوت/ ۹ مرداد در در دو حمله جداگانه به یک اداره پلیس و یک پایگاه نظامی در شهر عدن – که تحت کنترل نیروهای دولت یمن است – دست کم ۴۷ کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.

حمله نخست توسط چند خودرو انجام شد و حداقل ۱۱ نفر در نتیجه آن جان‌شان را از دست دادند. یک اتوبوس و چند موتورسیکلت در نزدیکی اداره پلیس منطقه شیخ عمر المختار در عدن منفجر شدند. بیشتر نیروهای کشته شده پلیس‌های محلی بودند. برخی از منابع – از جمله عرب نیوز – حمله را انتحاری خوانده‌اند و گفته‌اند که خودرو و موتورها در حال حرکت به سمت اداره پلیس منفجر شده‌اند.

حمله دوم به یک پایگاه نظامی بود. در این حمله نیروهای انصارالله هم از موشک و هم از پهپاد استفاده کردند. یک موشک بالستیک میان‌برد و پهپاد حوثی‌ها، رژه نظامی نیروهای ارتش دولت یمن را در اردوگاه الجلاء در شهر عدن هدف قرار داد. در اثر این حمله دست کم ۳۶ نفر کشته شدند.

سرتیپ منیر الیافعی، فرمانده نیروهای پشتیبانی و از جدایی‌طلبان جنوب یمن که با حوثی‌ها می‌جنگید در میان کشته‌شدگان است. گزارش‌ها حاکی از این است که در هنگام حمله، الیافعی مشغول سخنرانی برای نیروها در پایگاه نظامی الجلاء بوده است. انفجار پشت جایگاه مخصوصی که او بر آن سخنرانی می‌کرد اتفاق افتاد.

شبکه الجزیره تعداد کشته‌ها را ۴۷ نفر اعلام کرد. یک مقام وزارت بهداشت دولت یمن اما اعلام کرد که ۴۹ نفر در این دو حمله جان خود را از دست دادند. ده‌ها نفر در این دو انفجار زخمی شده‌اند. ممکن است تعداد کشته‌ها افزایش یابد.

المسیره، تلویزیون حوثی‌ها گفته است که حمله به اردوگاه نظامی الجلاء به این دلیل انجام شد که نیروهایی که رژه می‌رفتند در حال آمادگی برای حمله به قلمرو تحت کنترل نیروهای انصارالله بودند.

المسیره تایید کرد که حمله توسط یک فروند موشک بالستیک میان‌برد و پهپاد انصارالله صورت گرفت. المسیره اما در مورد حمله اول به اداره پلیس در محله عمر المختار سکوت کرد. مشخص نیست دو حمله با هم مرتبط باشند.

دولت یمن که به ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی که با نیروهای انصارالله می‌جنگند نزدیک است، هر دو حمله را به انصارالله و ایران ارتباط داده است.

معین عبدالملک سعید، نخست‌وزیر دولت یمن، در پیامی توئیتری ایران را متهم کرد که این دو حمله را سازماندهی کرده است:

“حمله فجیع و هم‌زمان از سوی نیروهای شورشی حوثی و گروه‌های تروریستی، امنیت و ثبات پایتخت موقت عدن را هدف قرار داده است. بدیهی است که هماهنگی تحت یک دستورالعمل روشن از سوی ایران است. با این وجود یمن پایدار خواهد ماند. ما محکم ایستاده‌ایم.”

محمد بن سعید آل جابر، فرستاده سعودی که دولت یمن را به رسمیت می‌شناسد انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفت و گفت ایران پشت هردو حمله بوده است.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ به دفاع از دولت یمن در این کشور وارد عملیات نظامی شد. جنگ یمن تاکنون موجب مرگ ده‌ها هزار نفر شده و میلیون‌ها نفر در این کشور را با بحران گرسنگی مواجه کرده است.

در همین زمینه: