سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به اخبار منتشر شده درباره انتقال احمدرضا جلالی، زندانی دو تابعیتی محکوم به اعدام در ایران به «مکانی نامعلوم»، درباره وضعیت سلامت او ابراز نگرانی کرده و خواهان روشن شدن محل نگهداری او شده است.

احمدرضا جلالی، پیش و پس از بازداشت و زندان

عفو بین‌الملل در حساب کاربری توئیتر خود با طرح این سوال که احمدرضا جلالی کجاست، از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه خواسته است که پاسخگوی این پرسش باشند.

روز پنج‌شنبه ۱۰ مرداد خبرهایی درباره انتقال این پژوهشگر زندانی به سلول انفرادی منتشر شد.

بر اساس این خبرها جلالی روز دوشنبه هفتم مرداد ماه در تماس با خانواده‌اش از انتقال خود به مکانی نامشخص خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، او در این تماس گفته است به سلول انفرادی با «تدابیر امنیتی شدید» منتقل شده و مشخص نیست این محل در زندان است یا محلی دیگر.

انتقال ناگهانی این زندانی محکوم به اعدام در کنار پاسخگو نبودن مسئولان باعث افزایش نگرانی‌ها در مورد احتمال اجرای حکم اعدام او شده است.

ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی به هرانا گفته است:

«احمدرضا در تماسی گفته است به یک سلول انفرادی منتقل شده و در این محل تحت تدابیر امنیتی شدید و زیر نظر دوربین‌های مدار بسته قرار دارد. با این حال مشخص نیست انتقال او توسط چه نهادی صورت گرفته و محل این سلول انفرادی در زندان است یا در بازداشتگاه یک نهاد امنیتی.»

احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه، اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران رفت اما توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به اتهام «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» بازداشت شد.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان وقت تهران، جلالی را به «انتقال اطلاعات مربوط به پروژه‌های به کلی سری نظام در حوزه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌ای در قبال دریافت مبالغی به همراه حق شهروندی کشور سوئد برای خود و خانواده‌اش» متهم کرد.

این پزشک ایرانی که به تازگی شهروندی سوئد را نیز دریافت کرده، مهر ماه ۱۳۹۶ یعنی بیش از یک سال پس از بازداشت، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «فساد فی الارض از طریق جاسوسی برای دولت متخاصم» به اعدام محکوم شد. این حکم ۲۹ مهر ۹۶ به وکیل او ابلاغ شد و دو ماه بعد، شعبه یک دیوان عالی کشور هم این حکم را تایید کرد.

جلالی اما روز ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ در نامه‌ای سرگشاده از زندان اوین در اعتراض به نحوه دادرسی‌اش، از حسن روحانی، رییس جمهوری خواست تا ترتیبی بدهد که کارشناسان بی‌طرف پرونده‌اش را بررسی کنند.

او در این نامه تاکید کرد صدور حکم اعدام برای او به دلیل رد پیشنهاد جاسوسی‌اش برای وزارت اطلاعات بوده است.


  • در همین زمینه