عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق شامگاه یکشنبه ۱۳ مرداد با بیانیه‌ای اعلام کرد که برخلاف آنچه که قرارگاه منطقه دوم ناوگان دریایی سپاه پاسداران در بوشهر اعلام کرده نفتکش توقیف‌شده «هیتا» عراقی نیست.

تصاویری که از صدا و سیما درباره توقیف نفتکش «هیتا» منتشر شد. عراق می‌گوید این نفتکش به این کشور ارتباطی ندارد

قرارگاه منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران عصر یکشنبه اعلام کرد که چهارشنبه ۹ مرداد یگان‌های شناوری سپاه یک فروند شناور حامل ۷۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق را در نزدیکی جزایر فارسی توقیف کرده است.

بر اساس فیلمی که سپاه در اختیار صدا و سیمای جمهوری اسلامی قرار داد این شناور ظاهراً «هیتا» نام دارد و حامل گازوئیل بوده است.

 بیانیه وزارت نفت چند ساعت بعد از بیانیه سپاه ابتدا در سومریه نیوز منتشر شد و سپس در خبرگزاری‌های داخلی و خارجی از جمله ایسنا و رویترز بازتاب یافت. وزارت نفت عراق در این بیانیه اعلام کرد که این کشور گازوئیل صادر نمی‌کند، بلکه تنها نفت خام و مشتقات نفتی صادر می‌کند.

در بیانیه وزارت نفت عراق آمده است که علاوه بر این عراق از نفتکش‌هایی به حجم نفتکش «هیتا» استفاده نمی‌کند.

وزارت نفت عراق خاطرنشان کرده که «طرف‌های ذی‌ربط» در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره نفتکش «هیترا» هستند.

نفتکش «هیترا» سومین نفتکش توقیف‌شده توسط یگان‌های دریایی سپاه پاسداران در هفته‌های اخیر است. مالکیت نفتکش «ریاح» که به یک شرکت حمل و نقل دریایی در امارات تعلق داشت نیز در ابتدا در ابهام بود.

در بیانیه منطقه یکم دریایی سپاه که پس از توقیف نفتکش ریاح منتشر شد آمده بود که این نفتکش با ظرفیت دو میلیون لیتر سوخت و با  ۱۲ خدمه خارجی قصد داشت  سوخت قاچاق دریافتی از لنج‌های ایرانی را به کشتی‌های خارجی تحویل دهد.

تحریم نقتی ایران به قاچاق سوخت در خلیج فارس نیز دامن زده است. تولید گازوئیل و بنزین در ایران ارزان‌تر از سایر کشورهای منطقه است. برخی از قاچاقچیان تلاش می‌کنند سوخت ارزان ایران را از طریق نفتکش‌هایی به  سایر کشورها صادر کنند.

به گفته فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه، نفتکش «هینا» به بوشهر منتقل شد و سوخت قاچاق این شناور هم به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی استان بوشهر تحویل داده شد.

توقیف سومین نفتکش توسط سپاه همزمان با تلاش‌های آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف دریایی در تنگه هرمز اتفاق افتاد. فلوراس پالی، وزیر دفاع فرانسه دوشنبه ۱۴ مرداد اعلام کرد که کشورش قصد ندارد تجهیزات و نیروی دریایی بیشتری به خاورمیانه اعزام کند.

آلمان، اسپانیا و ژاپن نیز هفته گذشته از شرکت در ائتلاف دریایی مورد نظر آمریکا انصراف داده بودند. وزیر دفاع فرانسه گفت:

«ما به دنبال کاهش تنش در منطقه هستیم. فرانسه، بریتانیا و آلمان با همکاری و با به اشتراک گذاشتن اطلاعات به دنبال آن هستند تا امنیت دریانوردی در خلیج فارس را تقویت کنند.»

نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» در توقیف سپاه پاسداران است. توقیف این نفتکش در پاسخ به توقیف نفتکش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران در تنگه جبل‌الطارق درک شد. بریتانیا هرگونه مبادله دو نفتکش را رد کرده است.

بیشتر بخوانید: