ایالات متحده آمریکا در تلاش است به ائتلاف دریایی در خلیج فارس شکل بدهد. آلمان، اسپانیا و ژاپن انصراف داده‌اند. فرانسه و کره جنوبی هنوز به تصمیم نرسیده‌اند. احتمال دارد اسرائیل در این ائتلاف شرکت کند. ابتدا وزیر دفاع و سپس وزارت خارجه ایران هشدار دادند که ایران حضور نظامی اسرائیل در خلیج فارس را تحمل نمی‌کند.

چشم‌اندازی از تنگه هرمز از سواحل ایران

وزارت خارجه ایران جمعه ۱۸ مرداد با انتشار بیانیه‌ای نسبت به حضور نیروی دریایی اسرائیل در ائتلاف دریایی آمریکا و بریتانیا برای تأمین امنیت کشتی‌رانی در تنگه هرمز هشدار داد. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت جمهوری اسلامی حضور اسرائیل در این ائتلاف را به عنوان تهدیدی علیه امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی خود درک می‌کند:

«جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست بازدارندگی و دفاعی کشور، حق مقابله با این تهدید و دفاع از خود را محفوظ می‌دارد و در عمل به آن در چارچوب سیاست دفاعی کشور، تردیدی ندارد و مسئولیت کلیه عواقب این اقدام خطرناک برعهده رژیم آمریکا و رژیم نامشروع صهیونیستی خواهد بود.»

حمله به شش نفتکش و کشتی تجاری در خلیج فارس و دریای عمان تنش در تنگه هرمز را وارد مرحله تازه‌ای کرد. با توقیف نفتکش بریتانیایی به نام استنا ایمپرو در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه در پاسخ به توقیف نفتکش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران در تنگه جبل‌الطارق این تنش‌ها بالا گرفت.

روز گذشته (پنجشنبه) امیر حاتمی، وزیر دفاع نیز در تماس تلفنی با همتایان خود در کویت، قطر و عمان نسبت به تشکیل ائتلاف نظامی آمریکا هشدار داد و خواهان تأمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز به وسیله کشورهای منطقه شد. خاتمی در این مکالمه تلفنی، حضور نظامی اسرائیل در آب‌های جنوبی ایران را «تحریک‌آمیز» و با پیامدهای «فاجعه‌بار» خواند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ۱۵ اسفند سال گذشته هشدار داده بود که نیروی دریایی اسرائیل با کشتی‌هایی که تحریم نفتی ایران را دور بزنند، مقابله خواهد کرد. وزیر دفاع ایران هم در آن زمان در پاسخ اعلام کرد که نیروی‌های مسلح جمهوری اسلامی توان حمایت از خطوط کشتی‌رانی ایران را دارند. اما رویدادها بعد از برگزاری کنفرانس ورشو به مسیر دیگری افتاد:

وزارت خارجه آمریکا دوشنبه گذشته اعلام کرد که نمایندگانی از ۶۰ کشور که در فوریه سال جاری در کنفرانس ورشو شرکت داشتند نشست‌هایی را برای تأمین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز برگزار می‌کنند. چهارشنبه هفته گذشته نمایندگان نظامی آمریکا و بریتانیا و چند کشور دیگر نشستی در بحرین برای تشکیل ائتلاف دریایی برگزار کردند.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه بیانیه جمعه ۱۸ مرداد خود درباره تلاش آمریکا برای شکل‌بخشی به ائتلاف نظامی در خلیج فارس گفت ایران در خلیج فارس ۱۵۰۰ مایل خط ساحلی دارد و به همین اعتبار تأمین امنیت در این منطقه را وظیفه خود می‌داند و با هرگونه ائتلاف نظامی در این منطقه مخالف است.

در این میان اداره دریانوردی وزارت حمل و نقل آمریکا و مقر فرماندهی آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) در دو بیانیه جداگانه از کشتی‌ها و نفتکش‌ها خواسته‌اند که به دلیل تلاش ایران برای ایجاد در اختلال سیستم‌های ناوبری، آمریکا را در جریان عبور از تنگه هرمز قرار دهند.

بیشتر بخوانید: