اسحاق جهانگیری ثبات و امنیت تنگه هرمز را خط قرمز ایران دانست. او حفظ امنیت منطقه را مسئولیت کشورهای منطقه خواند و نه کشورهای خارجی. فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز گفت ایران تا زمانی امنیت تنگه هرمز را تأمین می‌کند که نفت خود را صادر کند. او برای نخستین بار اعلام کرد که نفتکش توقیف‌شده ایران در جبل‌ الطارق به اروپا نفت می‌بُرد و نه به سوریه.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، دوشنبه ۲۱ مرداد، در نخستین مجمع اقتصادی خزر که در ترکمنستان برگزار می‌شود به رویدادهای اخیر خلیج فارس اشاره کرد و گفت این منطقه «به دلیل سلطه‌طلبی‌ها و مداخله‌های نامشروع بعضی قدرت‌های فرامنطقه‌ای دستخوش بی‌ثباتی و ناامنی شده است».

او ضمن حمله به سیاست‌های آمریکا حضور این کشور در خلیج فارس را «تحریک‌آمیز» دانست و گفت آمریکا «به‌دنبال بی‌ثبات‌سازی و ایجاد ناامنی در منطقه است».

جهانگیری گفت: «ثبات و امنیت آبراه‌های بین‌المللی و سواحل شمال و جنوب و تنگه هرمز دغدغه اصلی و خط قرمز ایران است و برای آن سال‌ها تلاش و هزینه کرده است. ما حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس را عامل بی‌ثباتی و افزایش تنش می‌دانیم و معتقدیم امنیت منطقه را تنها و تنها کشورهای منطقه می‌توانند و باید برقرار کنند و دخالت و حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای تحت هر نام و ائتلافی را خطری بزرگ برای صلح، ثبات و امنیت منطقه می‌دانیم.»

با گسترش تنش بین ایران و آمریکا و همچنین وقوع دویدادهایی همچون حمله به نفتکش‌ها، سرنگون کردن پهپاد آمریکایی و توقیف نفتکش‌ها، آمریکا با پشتیبانی بریتانیا ائتلاف دریایی را برای حفظ ثبات خلیج فارس تشکیل داده است. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که آمریکا برای تقویت این ائتلاف دریایی از ۶۰ کشور جهان دعوت به همکاری کرده است.

اسرائیل از تشکیل چنین ائتلافی استقبال کرد و اسرائیل کاتص، وزیر امور خارجه اسرائیل چهارشنبه گذشته، ۱۶ مرداد / ۷ اوت در این‌باره گفت: «تل‌آویو بخشی از ائتلاف نظامی به‌رهبری آمریکا در برابر تهدیدهای ایران در تأمین امنیت کشتیرانی در خلیج (فارس) خواهد بود.»

برای شرکت در این ائتلاف دریایی، آلمان، اسپانیا و ژاپن انصراف داده‌اند اما فرانسه و کره جنوبی هنوز به تصمیم نرسیده‌اند.

در همین حال روز گذشته، یکشنبه ۲۰ مرداد، علی‌رضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در گفت‌وگو با المیادین، درباره هرگونه حضور کشورهای خارجی در خلیج فارس هشدار داد و گفت: «آمریکا و انگلیس تلاش می‎کنند با تشکیل ائتلاف غیرقانونی در منطقه، سناریوهای خود را پیش ببرند.»

تنگسیری هرگونه حضور اسرائیل در آب‎های خلیج فارس را غیرقانونی خواند و افزود: «چون ممکن است باعث ایجاد جنگ در منطقه شود.»

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران تأکید کرد که «پیام ما به کشورهای منطقه و جهان این است که ایران تا زمانی امنیت تنگه هرمز را تأمین می‌کند که نفت خود را صادر کند».

پیش از این مقام‌های جمهوری اسلامی بارها مخالفت خود را با شکل‌گیری چنین ائتلاف‌هایی اعلام کرده و گفته‌اند کشورهای شرکت‌کننده در این ائتلاف‌ها «عاملان ایجاد تنش و بحران احتمالی آتی ناشی از آن در منطقه» خواهند بود.

علی‌رضا تنگسیری، به توقیف نفتکش ایرانی «گریس۱» در جبل الطارق توسط بریتانیا نیز اشاره کرد و گفت: «این کشتی به سمت اروپا در حال حرکت بود که سناریوی حرکت این کشتی ایرانی به سمت سوریه طراحی شد.»

پیش از این مقام‌های جمهوری اسلامی تکذیب کرده بودند که مقصد «گریس۱» سوریه بوده اما این برای نخستین بار است که یک مقام حکومتی و نظامی می‌گوید مقصد این نفتکش عظیم اروپا بوده است و نه سوریه.

تنگسیری همچنین نیروی دریایی سپاه پاسداران را مسئول تأمین امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس دانست و گفت: «نیازی به حضور بیگانگان نداریم».

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز جمعه ۱۸ مرداد / ۹ اوت با انتشار پیامی در توییتر یادآوری کرد که ایران در حراست از منافع خود در خلیج فارس تردید به خود راه نخواهد داد.

بیشتر بخوانید: