برادر غضنفر رکن‌آبادی، سفیر پیشین ایران در لبنان که در حادثه منا در عربستان سعودی کشته شد، در برنامه جهان‌آرا که از «شبکه افق» پخش می‌شود و بسیاری از برنامه‌های آن را مؤسسه هنری و فرهنگی «اوج» سپاه پاسداران تهیه می‌کند ادعا کرد که تهران در توافق‌نامه‌ای با ریاض قبول کرد ایرانی‌ها مقصر این حادثه بوده‌اند. سید علی قاضی‌عسکر، نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت که چهار دهه در ارتباط با حج فعالیت داشت و اوایل سال جاری از مسئولیت خود در بعثه کناره‌گیری کرد، پاسخ داد که این ادعا «دروغ مسلم» است.

آذر ۹۷: توافق ایران و عربستان بر سر حج ۹۸

اوایل مرداد سال جاری عبدالله بن یحیی المعلمی، نماینده دایم عربستان سعودی در سازمان ملل متحد، با اشاره به «تلاش‌ها برای بازگرداندن صلح و امنیت به منطقه» از آمادگی برای ایجاد «روابط همکاری» بین ایران و کشورهای عربی خبر داده بود. سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده بود که این اظهارات یک «سیگنال مثبت» است و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز دو روز بعد (۴ مرداد) در حاشیه جلسه هیأت دولت از آمادگی ایران برای گفت‌وگو با عربستان سعودی خبر داد. ظریف گفت:

« اگر عربستان سعودی آماده گفت‌وگو باشد، ما همیشه آماده گفت‌وگو با همسایگان خود هستیم. اگر آن‌ها سیاست‌های خود را تغییر داده و دست از دخالت در امور داخلی کشورها بردارند، همیشه آماده گفت‌وگو هستیم.»

مرتضی رکن‌آبادی (برادر غضنفر رکن‌آبادی از کشته‌شدگان حادثه منا) اکنون در برنامه جهان‌آرا شبکه افق مسئولان وزارت خارجه را به سازش با عربستان سعودی متهم کرده و گفته است که مسئولان برای مصالحه برای عربستان «روی خون شهدای منا» پا گذاشته‌اند.

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتشار پیامی در توییتر مسئولیت را متوجه سید علی قاضی‌عکسر، نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت کرد:

«پس از حادثه حج سال ۹۵ در منا، دکتر ظریف شخصاً گزارش کاملی از اقدامات وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کرد.سازمان حج و بعثه مسئول مستقیم مذاکرات و توافقات حج در هر سال هستند.»

سید علی قاضی‌عسکر نیز که در یک دهه اخیر و به ویژه پس از فاجعه منا و تعطیلی حج، بر مذاکرات حج و به نتیجه رساندن آن نظارت مستقیم داشته، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در پاسخ به اتهامات برادر سفیر سابق ایران در لبنان گفت:

«در تفاهم‌نامه‌ حج ایران و عربستان دقیقاً ذکر شده است که مسأله منا باید روشن شود و حقوق شهدا باید داده شود، آن‌ها (عربستان) هم آن را امضا کرده‌اند. ایشان (مرتضی رکن‌آبادی) در این‌باره فقط ادعا کرده و هیچ‌گونه مدرک معتبری در اختیار ندارد.»

 در سال ۹۴ همزمان با عید قربان مرگبارترین حادثه در مراسم حج در نراسم رمی جمرات اتفاق افتاد. در این حادثه دو هزار ۲۳۶ زائر کشته شدند که ۴۶۴ نفر آن‌ها ایرانی بودند. چند دیپلمات و سپاهی ارشد نیز از جمله غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در بیروت در میان کشته شدگان بودند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در آن زمان گفته بود «اگر قرارشد عکس‌العملی نشان دهیم عکس‌العمل ما خشن و سخت خواهد بود.» و محمد علی جعفری، فرمانده سابق سپاه نیز گفته بود سپاه پاسداران برای واکنش «سریع و خشن» به این حادثه آمادگی دارد. در سال ۹۵ مراسم حج در ایران تعطیل شد اما سرانجام اواخر آذر سال گذشته مذاکرات ایران و عربستان بر سر حج به پایان رسید و تفاهم‌نامه حج ٩٨ بین دو کشور امضاء شد.  به گفته سید علی قاضی‌عسکر پرداخت دیه کشت شدگان منا به دلیل تیرگی روابط ایران و عربستان به تعویق افتاده است.

بیشتر بخوانید: