محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در سفری یک‌روزه به کویت با ولیعهد کویت دیدار کرد. برخی منابع کویتی اعلام کردند هدف از سفر وزیر امور خارجه ایران احتمالا پیشنهاد امضای معاهده «عدم تعرض» به مقامات کویتی‌ست.

ملاقات محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران و ولیعهد کویت

محمدجواد ظریف که به کویت سفر کرده است روز یک‌شنبه ۲۷ مرداد/ ۱۸ اوت در دیدار با ولیعهد کویت گفت:

«ما و شما در این منطقه ماندنی هستیم و بیگانگان رفتنی‌اند.»

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا)، نواف جابر الصباح، ولیعهد کویت نیز در این دیدار مصالح منطقه را بالاتر و مهم‌تر از هر چیزی خواند و گفت:

«ما همواره برای همکاری و گفت‌وگو آماده‌ایم و آن را به مصلحت منطقه و امنیت و ثبات آن می‌دانیم».

در شرایطی که تنش در خلیج فارس همچنان فروکش نکرده است، روزنامه الجریده کویت به نقل از «برخی منابع آگاه» نوشت، سفر محمدجواد ظریف احتمالا برای پیشنهاد بررسی و امضای معاهده «عدم تعرض» به همسایگان که توسط خود او و عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در سفر منطقه‌ای به عمان، کویت و قطر مطرح شده بود، انجام شده است.

پیمان عدم تعرض/تجاوز (non-aggression pact) در شرایط تنش میان کشورها مطرح می‌شود و بر اساس آن دو یا چند کشور متعهد می‌شوند در صورت بروز درگیری، از شرکت در عملیات‌ نظامی علیه یکدیگر خودداری کنند.

به نوشته خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) محمد ایرانی، سفیر جمهوری اسلامی در کویت نیز در این رابطه گفته است:

«طرحی که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران آن را مطرح کرد تنها مختص کویت نیست بلکه تمام منطقه را شامل می‌شود. ما تا این لحظه پاسخ های مثبتی از برخی کشورها دریافت کردیم و منتظر پاسخ دیگر کشورها هستیم. دوست دارم تاکید کنم که این طرح از جمله طرح‌های مهم بین‌المللی است و می‌تواند سکوی حل بیشتر اختلافات و مشکلات موجود در منطقه باشد. ایران از همکاری میان کشورهای اسلامی استقبال می‌کند و همچنین تقویت روابط عراق و کویت به سود تمام ملت‌های منطقه خواهد بود».

بر اساس گزارش ایسنا، ظریف پیشتر در سفر خود به بغداد پیشنهاد امضای معاهده «عدم تعرض» را با مقامات عراقی مطرح کرده بود. او در توییتی که پس از سفر به کویت منتشر شد، نوشته است:

«دیپلماسی فعال ما ادامه دارد. […] اکنون عراق شریک بزرگ تجاری ماست. […] اکنون هم گفت‌وگوهای سطح بالا در کویت [در جریان است].»

برخی دیگر از منابع کویتی نیز به جزییات سفر ظریف اشاره کرده‌اند.

روزنامه السیاسیه کویت به نقل از منابع خود، محور گفت‌و‌گوهای وزیر امور خارجه ایران با صباح خالد الصباح، همتای کویتی او را «وضعیت امنیتی منطقه و حفظ آزادی دریانوردی در منطقه خلیج فارس برای حمایت از گذرگاه نفت و احتمالا طرح توافق عدم تجاوز میان کشورهای منطقه» ذکر کرده است.

السیاسیه همچنین نوشته است کویت مایل است تا همراه با گفت‌و‌گو با ایران موضع خود را درباره ائتلاف دریایی پیشنهادی آمریکا برای تأمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس مشخص کند.

منابع دیگر نیز عمدتا با اشاره به اظهارات عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران محور گفت‌وگوهای میان ظریف و مقامات کوبتی را «رایزنی‌های منطقه‌ای» و «همکاری‌های دوجانبه در خلیج فارس» دانسته‌اند.

روزنامه فرامنطقه‌ای العرب نیز نوشته است که ظریف با سفر به کویت در تلاش برای ایجاد روابطی با این کشور در سطح رابطه با سلطنت عمان و قطر است.

  • در همین زمینه: