عمرحسن البشیر، رئیس جمهور برکنار شده سودان روز دوشنبه در میان تدابیر سنگین امنیتی وارد دادگاهی در خارطوم، پایتخت سودان شد.

عمر البشیر، رئیس جمهوری برکنار شده سودان در دادگاهی در خارطوم- ۱۹ اوت ۲۰۱۹

دوشنبه ۲۸ مرداد/ ۱۹ اوت نخستین جلسه دادگاه عمر البشیر، رئیس جمهوری عزل‌شده سودان که با اتهاماتی در زمینه فساد مواجه است برگزار شد.

به گفته علاالدین عبدالله، دادستان، عمر البشیر به تملک غیر قانونی ارز خارجی و دریافت هدیه به صورت غیر رسمی متهم شده است.

دادگاه عمرالبشیر آزمونی است برای آنکه روشن شود مقامات سودانی تا چه اندازه در زمینه رسیدگی به اتهام فساد دیکتاتوری که ۳۰ سال در میان خشونت، فروپاشی اقتصادی و جدایی سودان جنوبی حمکروایی کرده، جدی هستند.

بشیرهمچنین ماه مه به تحریک و دخالت در کشتار تظاهرکنندگان متهم شد،  پولشویی و تامین مالی تروریسم از دیگر مواردی است که در پرونده البشیر مطرح است/

شورای نظامی انتقالی سودان پیش‌تر گفته بود که بیش از ۱۱۳ میلیون دلار پول نقد از منزل البشیر مصادره شده است.

رئیس جمهوری پشین سودان به مقام‌های تحقیق پرونده گفته است که میلیون‌ها دلار از عربستان سعودی دریافت کرده است.

یک کارآگاه این مسأله را در جلسه روز دوشنبه دادگاه عنوان کرد.

مجموع پولی که عمر البشیر از عربستان سعودی دریافت کرده بالغ بر ۹۰ میلیون دلار است. بر اساس آنچه در دادگاه روز دوشنبه مطرح شد، عمرالبشیر ۲۵ میلیون دلار از شاهزاده سعودی محمد بن سلمان ( ولیعهد) دریافت کرده و ملک عبدالله، پادشاه عربستان نیز در سال ۲۰۱۵ در دو نوبت ۳۰ و ۳۵ میلیون دلار به حساب او واریز کرده است.

عمر البشیر روز دوشنبه در قفس به دادگاه آورده شد، او لباس سنتی سفید سودان، ردای سفید بلند و عمامه را بر تن داشت، در جلسه دادگاه به شهادت گوش داد اما حرفی نزد.

جلسه بعدی دادگاه شنبه هفته آینده برگزار می‌شود. ب

محاکمه عمرالبشیر در شرایطی آغاز شده که  این کشور به‌دنبال سقوط دولت او از ماه آوریل تاکنون دستخوش ناآرامی بوده است. طی چند ماه گذشته مذاکرات میان شورای انتقالی نظامی که از ماه آوریل بر سودان حکمرانی می‌کند و ائتلاف مخالفان که با نام جنبش آزادی و تغییر شناخته می‌شود، بی‌نتیجه بود.

 شنبه گذشته شورای نظامی، یک توافق تقسیم قدرت با ائتلاف اصلی مخالفان امضا کرد. این توافق راه را برای یک دولت انتقالی و درنهایت انتخابات هموار می‌کند. بر اساس این توافق یک شورای‌عالی به عنوان عالی‌ترین مقام کشور، ایجاد می‌شود.

این شورای‌ عالی قرار بود روز دوشنبه تشکیل شده و سوگند یاد کند، اما به درخواست مخالفان تشکیل آن ۴۸ ساعت به تعویق افتاده است.

ثبات در سودان برای منطقه که خود دست به گریبان خشونت، شورش و نزاع‌های متعدد- از شاخ آفریقا گرفته تا مصر و لیبی – ضروری است.

بیشتر بخوانید: