مقام‌های ارتش یمن گفتند نیروهای دولت منصور هادی تحت حمایت عربستان سعودی یک اردوگاه نظامی را از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب تحت حمایت امارات متحده عربی باز پس گرفتند. مجله «فارین پالیسی» تنش فزاینده میان نیروهای سابقاً متحد یمن را تهدیدی برای سیاست کاخ سفید در قبال ایران دانست.

شبه‌نظامیان جدایی‌طلب جنوب یمن و تحت حمایت امارات، در حال نشان دادن علامت پیروزی پس از کنترل عدن، ۱۲ اوت ۲۰۱۹ ــ عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، مقامات دولت یمن گفتند نیروهایشان روز شنبه ۲۴ اوت/ دوم شهریور موفق شدند اردوگاه نظامی در شرق شهر عتق، مرکز استان نفت‌خیز شبوه را بازپس بگیرند.

این اتفاق یک روز پس از عقب‌نشینی گروه شبه‌نظامی جدایی‌طلب (موسوم به نیروی برتر) از عتق رخ داد.

این گروه شبه‌نظامی جدایی‌طلب که از سوی امارات متحده آموزش نظامی دیده است، بخشی از شورای انتقالی جنوب یمن است.

شورای انتقالی جنوب این ماه حمله‌ای را علیه نیروهای دولتی آغاز کرد تا مناطق استراتژیک جنوب یمن، از جمله عدن و استان ابین را از کنترل دولت خارج کند.

دولت و جدایی‌طلبان هر دو بخشی از ائتلاف به رهبری سعودی و امارات هستند و پیشتر علیه شورشیان حوثی شمال یمن متحد شده بودند.

شورای انتقالی جنوب که به دنبال حق دولتی مستقل است اما چندی پیش (هفتم اوت) علیه دولت منصور هادی شورید و یک حزب نزدیک به هادی را متهم کرد در حمله حوثی‌ها به رژه نظامی نیروهای جنوبی، همدستی کرده است.

دولت هادی تحت حمایت عربستان سعودی است و جدایی‌طلبان جنوب از حمایت امارات متحده عربی برخوردارند.

تهدیدی برای سیاست کاخ سفید در قبال ایران

به گزارش فارین پالیسی، تنش فزاینده میان نیروهای سابقاً متحد می‌تواند به جدایی جنوب منجر شود و سیاست کاخ‌سفید را برای فشار بر ایران کم‌اثر کند.

تنش میان نیروهای متحد یمن نشان از تفاوت‌ها در سیاست خارجه دو کشور متحد ایالات متحده، یعنی عربستان سعودی و امارات دارد.

هدف ورود عربستان به جنگ یمن مقابله با افزایش نفوذ ایران در این کشور بود. در واقع مقابله با ایران اولویت سعودی‌ها در یمن است، اما تمرکز امارات متحده عربی در جنگ یمن، برخلاف عربستان، گسترش روابط اقتصادی و تجاری با شاخ آفریقاست. یمن دروازه‌ای برای این هدف است. امارات به خاطر آسیب‌پذیری‌اش نسبت به ایران کمتر مایل است که مستقیماً به ایران فشار وارد کند.

این موضوع در تصمیم اخیر امارات برای کاهش نیروهایش در جنگ یمن نیز مشهود است.

جنگ یمن به طور کلی جنگی نیابتی میان ریاض و تهران به حساب می‌آید. حوثی‌ها که در سال ۲۰۱۴ موفق به ساقط کردن دولت هادی شدند می‌گویند که انقلاب آنها علیه یک دولت فاسد و ناکارآمد بوده است.


در همین زمینه: