اجلاس سالانه گروه هفت، با گردهمایی رهبران هفت کشور ثروتمند جهان و در میان اعتراضات ضدسرمایه‌داری آغاز به‌کار کرد. کشورهای بریتانیا، کانادا، آلمان، ایتالیا، ژاپن و ایالات متحده آمریکا موافقت کردند امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه باید [درباره برجام و تنش‌های میان ایران و آمریکا] پیامی به ایران بفرستد.

هزاران نفر در شهرهای فرانسه و مرز اسپانیا در اعتراض به اجلاس گروه هفت به خیابان‌ها آمدند

اجلاس سالیانه گروه هفت یکشنبه ۲۵ اوت/۳ شهریور به میزبانی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و با شرکت کشورهای بریتانیا، کانادا، آلمان، ایتالیا، ژاپن و ایالات متحده آمریکا در شهر بیاریتز فرانسه آغاز به‌کار کرد. رهبران کشورها در میان تدابیر شدیدی امنیتی وارد محل اجلاس شدند.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد کشورهای گروه هفت با فرستادن پیامی از سوی امانوئل مکرون به ایران موافقت کرده‌اند. مکرون پیش‌تر جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را یکی از اهداف مشترک میان فرانسه و کشورهایی چون آمریکا اعلام کرده بود. او چهارشنبه گفته بود مایل است درباره کاهش تنش‌ میان تهران و واشنگتن پیشنهادهایی را با ایران مطرح کند.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران جمعه یک شهریور/ ۲۳ اوت، در آستانه برگزاری اجلاس گروه ۷ با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در کاخ الیزه در پاریس دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف گفته بود فرانسه پیشنهادهای خود را درباره نحوه انجام تعهدات اروپا برای اجرایی شدن برجام، یعنی رسیدن منافع اقتصادی برجام به مردم ایران، مطرح کرده است.

پیشنهاد مکرون فعال شدن اینستکس برای مبادلات بانکی و تجاری با ایران با ۱۵ میلیارد یوریو و طرح «توقف در برابر توقف» فرانسه را دریر دارد در این معنا که ایران از اجرایی کردن گام سوم کاهش تعهداتش در برجام صرف‌نظر کند و در ازای آن برخی از تحریم‌های آمریکا به تعلیق درآید تا فرصت گفت‌وگو درباره برنامه موشکی و نفوذ ایران در خاورمیانه فراهم شود.

رهبران گروه هفت همچنین معتقدند «هنوز برای دعوت از روسیه برای پیوستن به گروه هفت زود است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، هزاران معترض در بیاریتز و شهرهای اطراف به خیابان‌ها آمده‌اند. آن‌ها خواهان اقدام فوری دولت‌ها درباره تغییرات اقلیمی هستند و رهبران گروه هفت را به ایجاد نابرابری در جهان متهم می‌کنند. پلیس فرانسه روز شنبه برای پراکنده‌کردن تظاهرکنندگان از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کرد. شنبه همچنین هزاران نفر از فعالان ضدجهانی‌شدن، جدایی‌طلبان باسک و «جلیقه‌زردها» در مرز فرانسه و اسپانیا در اعتراض به اجلاس گروه هفت تظاهرات صلح‌آمیز برگزار کردند. یکی از جلیقه‌زردها به رویترز گفت: «این [اجلاس] به معنی پول بیشتر برای ثروتمندان است و برای فقرا هیچ [نتیجه‌ای] ندارد.»

چالش گروه هفت: یافتن یک صدای واحد

در اجلاس ۲۰۱۹ موضوعاتی چون دفاع از دموکراسی، برابری جنسیتی، آموزش و محیط زیست در این اجلاس به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد. دونالد تاسک، رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید یافتن یک زمینه مشترک میان کشورهای حاضر در اجلاس گروه هفت بیش از پیش سخت‌تر می‌شود:

«این نشست دیگری از گروه‌ هفت است که آزمون سختی برای اتحاد و همبستگی در دنیای آزاد و رهبران آن خواهد بود. این شاید آخرین فرصت باشد برای این‌که جامعه سیاسی خود را بازسازی کنیم.»

در دیدارهای حاشیه اجلاس دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که سال گذشته این اجلاس را پیش از پایان ترک کرده بود، با بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا دیدار کرد. ترامپ با اعلام حمایت از برگزیت گفت: «یک معامله بزرگ تجاری به‌زودی میان آمریکا و بریتانیا بسته خواهد شد». تحلیل‌گران می‌گویند واقعیت جدید برگزیت کاهش وابستگی بریتانیا به اروپا و افزایش وابستگی به آمریکا خواهد بود.

دونالد ترامپ با رئیس جمهوری فرانسه نیز دیدار کرد. مکرون پیش از این دیدار فهرستی از مسائل مشترک میان دو کشور را اعلام کرد که یکی از آن‌ها جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

همزمان رهبران اروپایی مایل‌اند بر ژائر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل برای اقدام در مورد به سوختن جنگل‌های آمازون فشار بیشتری وارد شود. با این‌حال آلمان و بریتانیا از پیشنهاد فرانسه برای فسخ قرارداد تجاری میان اروپا و گروه مرکوسور (برزیل، آرژانتین، اوروگوئه و پاراگوئه) استقبال نکردند. سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در این‌باره گفت: «فکر نمی‌کنیم لغو توافق تجاری پاسخ مناسبی به آن‌چه در برزیل در حال وقوع است، باشد.»

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه: