کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی سازمان اطلاعات سپاه را نیز در اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی دخیل کرد. این کمیسیون پیشتر نیز تصمیم‌گیری درمورد تابعیت فرزندان زنان ایرانی را منوط به نظارت وزارت اطلاعات کرده بود.

کمیسیون قضایی مجلس علاوه بر وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه را نیز وارد تصمیم‌گیری برای انتقال تابعیت به فرزندان زنان ایران کرد.

یکشنبه سوم شهریور خبرگزاری فارس به‌ نقل از حسن نوروزی، عضو کمیسیون قضائی مجلس از «اصلاح» لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی در این کمیسیون خبر داد و گفت نام «سازمان اطلاعات سپاه» به نهادهایی که باید از آن‌ها برای اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی استعلام گرفته شود، اضافه شده است.

پیشتر و در ۲۷ خرداد سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بودن این کمیسیون با افزودن عبارت «تحت نظارت وزارت اطلاعات» به همه موارد لایحه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، ایراد امنیتی شورای نگهبان به این لایحه را رفع کرد.

براساس لایحه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با همسر غیر ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را برای فرزندان خود درخواست کنند. تصمیم‌گیری درباره این درخواست اما به نهادهای حکومتی و امنیتی واگذار شده است.

مجلس شورای اسلامی ایران ۲۲ اردیبهشت امسال به این لایحه رای مثبت داد. اما عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان شنبه ۲۵ خرداد گفت که این شورا لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را رد کرده است.

شورای نگهبان «اطلاق اعطای تابعیت، نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیتی وجود داشته باشد» و «اطلاق اعطای پروانه اقامت به پدر، نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیتی وجود داشته باشد» را خلاف موازین شرع و مغایر بند ۵ اصل ۳ قانون اساسی دانسته بود.

بند ۵ اصل ۳ قانون اساسی «طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب» را از جمله وظایف دولت جمهوری اسلامی برشمرده است.

بر اساس اعلام‌های رسمی، بیشترین موارد این نوع ازدواج درایران مربوط به ازدواج زن ایرانی با مردان افغان و عراقی است. بسیاری از مهاجران زن نیز که ساکن کشورهای دیگر هستند، تاکنون قادر نبودند برای فرزند حاصل از ازدواج با مرد غیر ایرانی تابعییت و گذرنامه ایرانی کسب کنند. دخالت وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه در تصمیم‌گیری‌ها راه را برای انتقال تابعیت به فرزندان زنان ایرانی سخت‌تر از آن‌چه در لایحه پیش‌بینی شده‌ بود، خواهد کرد.

قانون جاری «تبعیض آشکار جنسیتی علیه زنان» است و «به طرد اجتماعی فرزندان مادران ایرانی، افزایش نارضایتی این مادران و فرزندانشان و آسیب‌های اجتماعی متعددی انجامیده‌ است».

بیشتر بخوانید: