نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران بعد از حضور محمد جواد ظریف در حاشیه نشست گروه ۷ هشدار داد دشمن به دنبال تضعیف ولایت و اقتدارزدایی از رهبری و تغییر در ذائقه سیاسی نخبگان و مسئولین است و به جای گفتمان مقاومت طرح گفتمان سازش را مطرح می‌کنند.

حاجی صادقی نماینده خامنه‌ای در سپاه (عکس: آرشیو)

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که تحت تحریم آمریکا قرار دارد یکشنبه ۳ شهریور/۲۵ اوت در حاشیه اجلاس گروه ۷ با امانوئل مکرون و ژان ایو لودریان، رئیس جمهوری و وزیر خارجه فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد. مقام‌های فرانسوی اعلام کرده‌اند که این دیدار در توافق و هماهنگی کامل با ایالات متحده انجام شد. ظریف بعد از سه ساعت و نیم گفت‌وگو در بیاریتز، با هواپیما عازم چین شد. وزیر خارجه ایران با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«پس از گفت‌وگوهای گسترده با ژان ایو لودریان و وزیر دارایی فرانسه، با امانوئل مکرون در حاشیه نشست گروه هفت دیدار کردم. پس از آن جلسه توجیهی مشترکی با انگلیس و آلمان داشتم. راه پیش رو دشوار است اما ارزش امتحان کردن دارد.»

فرانسه پیشنهاد داده است که کشورهای اروپایی ۱۵ میلیارد یورو به حساب اینستکس واریز کنند، ایران فعلاً مقداری نفت بفروشد و در ازای آن از برداشتن گام سوم برای کاهش تعهداتش در برجام بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی صرف‌نظر کند با این هدف که در آینده شرایط گفت‌وگو درباره برنامه موشکی و نفوذ ایران در منطقه فراهم شود.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران شامگاه یکشنبه در حالی که ظریف بیاریتز فرانسه را به مقصد پکن ترک کرده بود در سخنانی گفت:

«توافق با شیطان منطقی نیست زیرا شیطان و استکبار در همان جلسه‌ای که با آنها توافق می‌کنید خیانت می‌کنند.»

حجت‌الاسلام حاجی صادقی از انهدام پهپاد آمریکا با موشک‌های سپاه پاسداران مثال آورد:

« زدن پهپاد کار خدا بود و ما ابزار بودیم زیرا این موشک در آزمایش چند ماه گذشته خود بُرد ۳۵۰۰ پا را توانست به دست آورد در حالی که پهپاد آمریکایی در ارتفاع ۵۵۰۰ پایی در حال پرواز بود. در آن محدوده ۲۰ هواپیمای دیگر نیز در حال پرواز بودند و شخصی که شلیک را انجام داد می‌گفت حدود دو ساعت در حال رصد بودم و در موقعیت مناسب فقط سه دقیقه فرصت شلیک داشتم.»

نماینده ولی‌فقیه در سپاه سپس خود را به این نتیجه رساند:

«دشمن به دنبال تضعیف ولایت و اقتدارزدایی از رهبری است، آنها به دنبال تبدیل تقابل اعتقادی و مبنایی به تقابل استراتژیک و راهبردی هستند. دشمن همچنین به دنبال تغییر در ذائقه سیاسی نخبگان و مسئولین است و به جای گفتمان مقاومت طرح گفتمان سازش را مطرح می کنند که در طول سال‌های گذشته رهبری با این تفکر مقابله کرده اند و پیروزی رهبری در این است که همان افرد اکنون می گویند تمام اتکای ما به داخل کشور است.»

دفتر وزیر خارجه فرانسه مذاکره با وزیر خارجه ایران را مثبت ارزیابی کرده است. اما یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفت رهبران گروه ۷ موفق نشدند رئیس جمهوری آمریکا را برای اعطای دوباره معافیت‌های نفتی در ارتباط با تحریم‌های ایران متقاعد کنند.

بیشتر بخوانید: