نیروی دریایی ارتش ایران از اعزام ناو سهند به خلیج عدن برای محافظت از کشتی‌های ایرانی خبر داد. در همان حال علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد که ایران محموله نفتکش آدریان دریا را فروخته است.

ناوشکن سهند حفاظت از نفتکش‌های ایرانی را به عهده گرفت

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) دریادار حبیب‌الله سیاری، رئیس ستاد مشترک ارتش دوشنبه ۴ شهریور اعلام کرد که ناوشکن سهند به همراه ناو پشتیبانی و بالگردبر خارگ مأمور تأمین امنیت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی در آب‌های آزاد شده است. قرار است این ناوگروه در مأموریت در  دریای عمان و  خلیج عدن نفتکش‌های حامل نفت خام ایران را اسکورت کند.

ناوشکن سهند آذر سال گذشته به همراه زیردریایی‌های فاتح و غدیر به ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران ملحق شد. از آن زمان تاکنون برای نخستین بار است که سهند به یک مأموریت طولانی‌مدت اعزام می‌شود. مسئولان نظامی ایران ادعا می‌کنند که سازه سهند قابلیت رادارگریزی دارد. این ناوشکن چهار موتوره قادر به ۱۵۰ روز دریانوردی به همراه شناور پشتیبان در اقیانوس‌های دوردست و آب‌های متلاطم است.

دولت ترامپ اعلام کرده که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند. تنش نفتکش‌ها در تنگه هرمز و توقیف نفتکش آدریان دریا (گریس ۱) در تنگه جبل‌الطارق و توقیف یک فروند نفتکش بریتانیا توسط نیروهای سپاه در یک اقدام تلافی‌جویانه جلوه‌هایی از این بحران‌اند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، صبح دوشنبه با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«کمپین متوقف کردن ایران در زمینه تأمین مالی تروریسم، بی‌ثبات کردن جهان و نقض بین‌المللی تحریم‌ها مستلزم همکاری همگانی است.»

بولتون در ادامه این پیام نوشت نفت ممنوعه با کشتی آدریان دریا راهی ترکیه است و نباید اجازه بارگیری در بندر یا دریا را داشته باشد.

ساعتی بعد علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی در یک نشست خبری که در تهران برگزار شد اعلام کرد که محموله نفتکش آدریان دریا و محموله نفت خام آن یک جا روی دریا فروخته شد. ربیعی گفت:

« از سیاست‌های غلطی که آمریکا دنبال می‌کند، این است که مدام کشتی را در رصد خود قرار داده و کشورها را در این زمینه تهدید می‌کند.»

سخنگوی دولت گفت از مقصد آدریان دریا اطلاعی ندارد. محموله نفتی آدریان دریا یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار قیمت دارد. دریادار حبیب‌الله سیاری اما همچنان از آمادگی ارتش برای اسکورت آدریان دریا خبر داد:

«نیروی دریایی آمادگی دارد که اگر توسط مسئولین بالای کشور تشخیص داده بشود، در هر جایی که لازم باشد این کشتی را اسکورت کند. در حال حاضر در خلیج عدن و دریای سرخ هم بالای ۵ تا ۶ هزار کشتی را اسکورت و امنیت را برقرار کرده‌ایم و هر جایی لازم باشد، می‌توانیم کشتی‌ها را اسکورت کنیم. با وجود این، دولت ترجیح داده این کشتی و محموله نفتی اش را یک‌جا بفروشد.»

آدریان دریا در حال حاضر در دریای مدیترانه در جنوب جزیره کرت یونان در حال حرکت است. این امکان وجود دارد که از این کشتی از کانال سوئز عبور کند یا به طرف تنگه جبل‌الطارق تغییر مسیر دهد یا به طرف دریای سیاه و دریای خزر رهسپار شود.

بیشتر بخوانید: