یک روز پس از تجمع دوباره معلمان و بازنشستگان در اعتراض به فقر و تبعیض، علی الهیار ترکمن، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت تجمعات معلمان برای پیگیری مطاباتشان «حرمت آموزش و پرورش را در جامعه خدشه دار می‌کند» و «تصمیم‌گیری‌ها باید پشت میزهای سیاست‌گذاری انجام شود نه کف خیابان». این مقام آموزش و پرورش معلمان معترض را به مظلوم‌نمایی متهم کرد.

اعتصاب معلمان- ۱۴ اسفند ۱۳۹۷. عکس: آرشیو

معلمان ایران از اردیبهشت ۹۷ تاکنون با تحصن و برگزاری تجمعات در شهرهای سراسر ایران، دولت را به عدم رعایت «اصل ۳۰ قانون اساسی» و نظام آموزش رایگان و لذا خصوصی‌سازی و کالایی‌سازی آموزش و پرورش متهم کرده‌اند. گرانی، تورم و وضع بد معیشتی معلمان نیز به این اعتراضات که تاکنون همچنان ادامه دارد دامن زد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش سه‌شنبه ۵ شهریور با انتقاد از معلمان برای برگزاری تجمع و تحصن، ساختار توزیع نیروی انسانی را یکی از موانع توسعه خواند و گفت نامتوازن بودن این ساختار باعث صرف تمام اعتبارات آموزش و پرورش برای حقوق معلمان شده است:

«ساختار نیروی انسانی در استان‌ها کاملا نامتوزان و نامتقارن است. در استانی نسبت دانش آموز به معلم پنج به یک است، در استان دیگری ۴۳ به یک و در حاشیه برخی شهرها به نسبت ۵۲ به یک هم می‌رسد که قطعا برای ما مفید نیست و این ساختار نامتقارن تمام اعتبارات و هزینه‌های ما را صرف حقوق می‌کند»

او همچنین از اختصاص ۳۹۰۰ میلیارد تومان بابت پاداش پایان خدمت فرهنگیان سال ۹۶ و ۴۳۰۰ میلیارد تومان بابت پاداش پایان خدمت فرهنگیان در سال ۹۷ خبر داد.

عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش تهران ۱۱ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد به سبب عدم پرداخت مطالبات معلمان حق‌التدریسی، این گروه از معلمان علاقه‌ای به ادامه همکاری با آموزش و پرورش ندارند و به همین سبب در آستانه سال تحصیلی تنها در تهران، آموزش و پرورش با کمبود ۱۰ هزار معلم جدید روبرو شده است.

وزارت آموزش و پرورش ۹۳۴ میلیارد تومان به معلمان حق‌التدریسی بدهکار است. معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به این مشکلات کوچکترین اشاره‌ای نکرد.

علی الهیار ترکمن به صورت ضمنی اعتراضات معلمان را متاثر از «نگاه‌های پوپولیستی و اظهارات عوام‌فریبانه نسبت به آموزش و پرورش» و «مظلوم‌نمایی» دانست. الهیار درباره اعتراضات معلمان به وضع معیشتی و کار گفت:

«تصمیمات اصلی و حل مسائل آموزش و پرورش باید پشت میزهای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مدیریتی انجام شود، نه کف خیابان. اگر به عنوان مثال حقوق خرید خدماتی‌ها کم و پرداخت آن با تاخیر است باید علت را مشخص و تلاش کنیم که در امور خزانه و سازمان برنامه تسریع شود اما مظلوم‌نمایی و اظهارات پوپولیستی مشکلی را حل نمی‌کند.»

معاون برنامه‌ریزی و توسعه آموزش و پرورش تجمعات معلمان را بی‌‌فایده و موجب خدشه‌دار شدن حرمت آموزش و پرورش خواند:

«تجمع‌ها چاره‌ساز نیست و فشار آن به آموزش و پرورش وارد می‌شود. این تجمعات حرمت آموزش و پرورش را در جامعه خدشه‌دار می‌کند.»

 شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان دوشنبه ۴ شهریور در بیانیه‌ای که در حمایت از مطالبات بازنشستگان منتشر کرد، مسئولان را «بی‌توجه» به خواسته‌های معلمان و «متوسل به دروغ» خوانده است. این شورا خطاب به مسئولان حکومت پرسیده است: «پیشکسوتان فرهنگی چقدر و چند بار باید در کف خیابان بنشینند و از مسئولان دروغ تحویل بگیرند؟»

 از اردیبهشت ۹۷ که اعتراضات سراسری معلمان آغاز شد، بسیاری از فعالان صنفی معلمان دستگیر شده و احکام «ظالمانه» حبس و شلاق دریافت کرده‌اند. در ماه‌های گذشته صدها معلم بازنشسته، شاغل و حق التدریسی در اعتراض به مسائل صنفی، استخدامی و معیشتی در چندین شهر ایران تحصن و تجمع کردند. مطالبات معلمان همچنان با بی‌تفاوتی و برخورد قهری پاسخ داده می‌شود.

در همین زمینه:

https://www.radiozamaneh.com/462463

https://www.radiozamaneh.com/458994