رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که فعالیت هسته‌ای ایران نه تنها متوقف نشده بلکه «با قوت و قدرت» ادامه دارد. او گفت قبل از برجام حدود ۱۴ هزار نفر در برنامه هسته‌ای ایران فعالیت می‌کردند اما اکنون شمار آن‌ها به ۱۵ هزار نفر رسیده است.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پنج‌شنبه ۷ شهریور گفت: «فعالیت‌های هسته‌ای در تمامی حوزه‌ها با آهنگی حساب‌شده و با قوت و قدرت ادامه دارد. به همین دلیل ترامپ آن را بدترین قرارداد تاریخ آمریکا می‌داند و می‌گوید بنا بود فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوقف یا کند شود.»

صالحی برجام را یکی از دستاوردهای سال‌های اخیر دانست و با بیان این‌که «برخی وقتی مسئله سیاسی پیش می‌آید پرده را روی چشم می‌اندازند و هر چه می‌خواهند می‌گویند»، افزود: «می‌گویند صنعت هسته‌ای را تعطیل کردیم. نابود کردیم و در مقابل هیچ امتیازی به دست نیاوردیم. آیا این سخنان منصفانه است؟… قبل از برجام حدود ۱۴ هزار متخصص و کارمند در مجموعه داشتیم و در حال حاضر حدود ۱۵ هزار کارمند و کارشناس و محقق داریم. اگر صنعت هسته‌ای متوقف شده و نابود شده است پس این ۱۵ هزار نفر چه می‌کنند؟»

پس از توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی، جناح اصولگرا در حکومت ایران به مخالفت با آن پرداخت و برجام را به ضرر جمهوری اسلامی دانست. در پی خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های شدید مالی و نفتی علیه ایران، عملاً برجام به حالت تعلیق در آمد و جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد به صورت گام به گام از برجام خارج خواهد شد. در خرداد ماه سال جاری ایران اولین گام کاهش تعهدات برجامی را انجام داد و افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۳,۶۷ درصد را آغاز کرد. تهران در گام دوم و در اواسط تیرماه اعلام کرد غنی‌سازی تا سطح پنج درصد را آغاز می‌کند. مقامات جمهوری اسلامی گفتند  تهدید کرده‌اند که در صورت ادامه شرایط موجود، درصد غنی‌سازی افزایش خواهد یافت.

علی‌اکبر صالحی نمونه‌های دیگری از ادامه فعالیت هسته‌ای ایران برشمرد. او گفت «شرکت‌های جدیدی» در این زمینه تشکیل شده و در سایت کرج فعالیت‌های هسته‌ای «رونق بیشتری» گرفته است و «فقط یکی از پروژه‌های این سایت به ارزش ۲۰۰ میلیون یورو در حال انجام است که معادل ۲۰۰۰ میلیارد تومان است و علاوه بر آن ۲۰۰ میلیارد هزینه زیرساخت‌های آن است».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «پروژه راهبردی دیگر فازهای ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر هستند که ارزش آن‌ها ۱۰ میلیارد دلار و معادل بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد. آیا تاکنون چنین پروژه‌هایی را اجرایی کرده‌ایم؟ سایت‌های نطنز و فردو الان با ۴ سال پیش اصلاً قابل مقایسه نیست. تحقیق و توسعه و اکتشاف و استخراج نیز به‌هیچ وجه متوقف نشده است.»

صالحی در حالی این سخنان را بیان می‌کند که بر مخالفان برجام افزوده می‌شود. علی شمخانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی سه‌شنبه ۲۹ مرداد در مصاحبه‌ای کم‌سابقه‌ با شبکه خبری ان‌بی‌سی امضای برجام توسط ایران را یک اشتباه خواند.

شمخانی خود را یکی از مخالفان برجام عنوان کرد و گفت: «ایران هرگز نباید توافق هسته‌ای برجام را امضا می‌کرد و افرادی در ایران هستند که معتقدند امضای برجام یک اشتباه بود».

علی‌اکبر صالحی می‌گوید: «ناجوانمردانه است که ترامپ می‌گوید برجام بدترین قرارداد تاریخ آمریکا است و باید از بین برود و عده‌ای در داخل کشور می‌گویند برجام صنعت هسته‌ای را نابود کرد.»

او تأکید کرد: «برجام صنعت هسته‌ای را متوقف نکرد. تاریخ این حقیقت را نشان خواهد داد چون الان خیلی چیزها را نمی‌توانیم بازگو کنیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران علت اصلی بسیاری از مشکلات کنونی کشور را «فشار خارجی» دانست و در همین حال گفت: «با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی که با آن مواجه هستیم، الان، کشور صاحب نفوذ و اقتدار در منطقه هستیم.»

علی‌اکبر صالحی ششم مردادماه سال جاری در پاسخ به برخی انتقادات مخالفان دولت حسن روحانی مبنی بر کاهش توان فنی ایران در برنامه هسته‌ای، اعلام کرده بود که ایران بعد از برجام «۳۰۰ کیلو اورانیوم را غنی‌سازی نکرد، بلکه ۲۴ تن اورانیوم را غنی‌سازی کرده است».

بر اساس توافق هسته‌ای تیرماه سال ۹۴ تهران پذیرفت که ذخایر اورانیوم ۳,۶۷ درصد غنی‌سازی شده خود را به ۳۰۰ کیلوگرم تقلیل دهد و اورانیوم مازاد را به کشورهای دیگر بفروشد.

صالحی درباره نحوه فروش ۲۴ تن اورانیوم و مشخصات فنی اورانیوم تولید شده توضیحی نداد.

حجم بالای اورانیوم تولید شده می‌تواند ابهام‌هایی درباره نقض توافق هسته‌ای توسط ایران ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: