نیروهای نظامی وابسته به دولت رسمی یمن در بندر عدن هدف حمله هوایی قرار گرفتند. آنها در حال تدارک عملیات علیه شبه‌نظامیان جدایی‌طلب جنوب بودند. امارات متحده عربی از جدایی‌طلبان حمایت می‌کند. دست‌کم ۳۰ نفر از نیروهای ارتش یمن در این حمله کشته شدند. دولت رسمی یمن امارات را مسئول این حمله می‌داند. یک اتفاق نادر در جنگ یمن.

شبه‌نظامیان جدایی‌طلب جنوب یمن و تحت حمایت امارات، در حال نشان دادن علامت پیروزی پس از کنترل عدن، ۱۲ اوت ۲۰۱۹ ــ عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، محمد العبان، فرمانده نیروهای ویژه وفادار به عبدربه منصور هادی ــ رئیس‌جمهوری برکنارشده ــ در استان ابین یمن، پنج‌شنبه ۲۹ اوت / ۷ شهریور گفت این نیروها در حال حرکت به سوی عدن هدف حمله هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان قرار گرفتند.

بر اثر این حمله دست‌کم ۳۰ سرباز کشته شدند.

فرمانده یمنی نگفت که مسئولیت این حمله با چه کسی است. او صرفاً به این اشاره بسنده کرد که جنگنده‌های مهاجم به ائتلاف عربی تعلق داشتند. امارات متحده عربی که از جدایی‌طلبان جنوب، موسوم به «نیروی برتر» حمایت می‌کند، هواپیماهای خود را در ائتلاف عربی در جنگ یمن به کار گرفته است.

معاونت وزارت خارجه دولت به‌رسمیت‌شناخته‌شده یمن در عدن در توئیتی این حمله‌ها را به امارات نسبت داد و محکوم کرد:

«دولت حمله هوایی امارات علیه نیروهای دولتی را محکوم می‌کند.» این بیانیه از سازمان ملل نیز خواست تا حمله هوایی رخ‌داده را محکوم کند.

ابوظبی تا کنون واکنشی نشان نداده است.

این حمله‌ هوایی یک روز پس از آن رخ داد که نیروهای ارتش رسمی یمن برای پس گرفتن بندر عدن از جدایی‌طلبان موفقیت‌هایی به دست آوردند.

امارات که از ابتدای ژوئن سال جاری عقب‌نشینی نیروهایش از یمن را آغاز کرد، در هفته‌های اخیر با حمایت از جدایی‌طلبان جنوب معادلات جنگ یمن را تغییر داد.

جدایی‌طلبان جنوب مناطق استراتژیک جنوب یمن، از جمله عدن و استان ابین و بخش‌هایی از استان نفت‌خیز شبوه را از کنترل نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی در ابتدای این ماه میلادی خارج کرد. آنها بخشی از شورای انتقالی جنوب یمن هستند.

حمله جدایی‌طلبان جنوب به نیروهای هادی نشانه اختلاف بین ریاض و ابوظبی در این جنگ دانسته شده است.

نیروهای وفادار به منصور هادی در روزهای اخیر توانسته‌ بودند جدایی‌طلبان جنوب را از شهر عتق، مرکز استان شبوه، چندین محله در عدن و فرودگاه بین‌المللی این بندر بیرون برانند.

اما روز گذشته (چهارشنبه) معمر الإریانی، وزیر اطلاعات دولت رسمی یمن اعلام کرد که نیروهای ارتش رسمی یمن فرودگاه عدن را از جدایی‌طلبان پس گرفته‌اند. جدایی‌طلبان اما این خبر را تکذیب کردند. برخی مقامات نزدیک به دولت رسمی یمن که نامشان افشا نشده به خبرنگاران گفته‌اند که نیروهای طرفدار عبد ربه منصور هادی (تحت حمایت عربستان سعودی) برای مدتی کنترل فرودگاه عدن را در دست گرفتند اما جدایی خواهان آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کردند. ویدئوهایی که پنج‌شنبه منتشر شده است از کنترل فرودگاه به دست جدایی‌طلبان جنوب حکایت دارد.

بعد از سقوط دولت عبدالربه منصور هادی در صنعا به دست حوثی‌ها در اواخر سال ۲۰۱۴، محل استقرار این دولت به عدن منتقل شد.

بحران یمن، بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان معاصر پس از تصرف صنعا ــ پایتخت ــ به دست حوثی‌ها، برکناری عبد ربه منصور هادی و مداخله نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی آغاز شد و به جنگی نیابتی بین دو قدرت عربی حوزه خلیج فارس با ایران بدل شد. جمهوری اسلامی حامی حوثی‌ها است.

تا کنون دست‌کم ۹۰ هزار تن در طول جنگ چهارساله یمن قربانی شده اند.

همزمان گزارش‌هایی از مذاکرات مخفیانه آمریکا و امارات با حوثی‌ها در عمان برای دستیابی به آتش‌بس به عنوان بخشی از تنش‌زدایی با تهران منتشر شده است. بنابراین گزارش‌ها، ایالات متحده به دنبال ترغیب عربستان به شرکت در این مذاکرات مخفی در مسقط است.


در همین زمینه: