وزیر خارجه سوئد برای آغاز دوباره مذاکرات صلح یمن راهی خاورمیانه شده است. مارگوت والستروم قرار است از امارات متحده عربی، عربستان سعودی، عمان و اردن بازدید کند. همزمان امارات متحده عربی حمله‌هایی هوایی علیه نیروهای وابسته به ارتش رسمی یمن در عدن را پذیرفت اما آنها را حمله علیه «شبه‌نظامیان تروریست» خواند.

مارگوت والستروم،‌ وزیر خارجه سوئد

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»،‌ والستروم در آستانه سفر به خاورمیانه برای آغاز دوباره مذاکرات صلح یمن جمعه ۸ شهریور / ۳۰ اوت گفت که می‌خواهد «تا حد ممکن،‌ با آدم‌های هر چه بیشتری»‌ مذاکره کند.

وزیر خارجه سوئد علاوه بر بازدید از ریاض،‌ ابوظبی، مسقط و امان با مقام‌هایی از سازمان ملل نیز دیدار خواهد کرد.

استکهلم، پایتخت سوئد دسامبر گذشته صحنه تلاش‌ها برای دستیابی به توافق آتش‌بس در یمن بود. نمایندگان دولت عبد ربه منصور هادی، دولت به‌رسمیت‌شناخته‌شده یمن در استکهلم با نمایندگان «انصارالله»، گروهی از شبه‌نظامیان شیعه حوثی یمن دیدار کردند و با حمایت سازمان ملل، به توافق آتش‌بس دست یافتند.

هیچ یک از دو طرف به این توافق وفادار نماندند. والستروم نیز جمعه گفت که این توافق «شکننده» است:

«به باور من،‌ طرفین اعتماد زیادی به ما دارند و مسئولیت ما است که تلاش کنیم تا اجرای توافق [استکهلم] تضمین شود.»

تحولات یمن در آستانه تلاش‌های تازه برای صلح

آ: تلاش‌های دیپلماتیک برای صلح

سفر وزیر خارجه سوئد به خاورمیانه پس از انتشار گزارش‌هایی از برگزاری مذاکرات مخفیانه بین امارات متحده و حوثی‌ها از یک سو،‌ و ایالات متحده و حوثی‌ها از سوی دیگر در مسقط صورت می‌گیرد.

روزنامه «وال استریت ژورنال» پنجم شهریور / ۲۷ اوت گزارش داد که واشنگتن در حال آماده‌سازی برای آغاز مذاکرات مستقیم با گروه انصارالله یمن در مسقط است و می‌خواهد عربستان را به مشارکت در مذاکرات مخفی در عمان با رهبران حوثی تشویق کند.

هدف دستیابی به آتش‌بس پیش از شعله‌ورشدن یک جنگ منطقه‌ای بزرگ‌تر است.

این مذاکرات همچنین به عنوان بخشی از تنش‌زدایی بین ایران و آمریکا تفسیر شده اند.

چندی پیش محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن ۲۶ مرداد در نشستی سه‌جانبه با حضور ایران با سفیران کشورهای اروپایی موسوم به E۴ (آلمان، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا) در وزارت خارجه جمهوری اسلامی در تهران دیدار کرد.

نتیجه دیدار تأکید بر فرآیند صلح استکهلم به عنوان مقدمه‌ای برای دستیابی به آتش‌بس بود.

ب:‌ حملات امارات به نیروهای هادی

همزمان درگیری‌ها در عدن بین نیروهای وفادار به هادی با شبه‌نظامیان جدایی‌طلب جنوب،‌ بخشی از «شورای انتقالی جنوب یمن» ادامه دارد.

یکی از جدایی‌طلبان جنوب یمن که تحت حمایت امارات قرار دارند ــ‌ عکس: AFP

دسته نخست تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارند و دسته دوم،‌ تحت حمایت امارات متحده. این دو متحد سابق در جنگ با حوثی‌ها اکنون برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

نیروهای وفادار به منصور هادی در روزهای اخیر توانسته‌ بودند جدایی‌طلبان جنوب را از شهر عتق، مرکز استان شبوه، چندین محله در عدن و فرودگاه بین‌المللی این بندر بیرون برانند.

اما جدایی خواهان آن‌ها را از فرودگاه عدن و برخی بخش‌های دیگر این بندر وادار به عقب‌نشینی کردند و ویدئوهایی که پنج‌شنبه منتشر شد،‌ از کنترل فرودگاه به دست جدایی‌طلبان جنوب حکایت دارد.

به علاوه، جنگنده‌های امارات پنج‌شنبه هفتم شهریور / ۲۹ اوت به نیروهای وفادار به هادی حمله کردند. هرچند دولت رسمی یمن از این واقعه به سازمان ملل شکایت برد و منصور هادی از عربستان خواست تا حمله‌های امارات را متوقف کند، ابوظبی جمعه هشتم شهریور / ۳۰ اوت هدف حمله‌هایش را «تروریست‌ها» خواند.

وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای گفت که «حمله‌های هوایی دقیق و مستقیم» جنگنده‌های این کشور شبه‌نظامیان تروریست را در اقدامی جهت «دفاع از خود» هدف قرار داده اند.

دولت یمن در عدن اعلام کرده که حمله‌های امارات صدها تن را کشته و زخمی کرده است.

تا کنون دست‌کم ۹۰ هزار تن در طول جنگ چهارساله یمن قربانی شده اند. تخریب زیرساخت‌های بهداشتی و آموزشی و حمل و نقل، حصر بندر حدیده، شیوع قحطی و بیماری‌های واگیردار، همگی یمن را به گفته سازمان ملل به وخیم‌ترین بحران انسانی کنونی بدل کرده است.


در همین زمینه: