وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به یکی از بندهای بسته تولیدی این وزراتخانه برای خودروسازان داخلی گفت پراید از شرکت سایپا و پژو ۴۰۵ از شرکت ایران خودرو به عنوان خودروهای قدیمی شناخته می‌شوند که باید از چرخه تولید خارج شوند و این مساله «ممکن است» در سال ۹۹ اتفاق بیفتد.

قرار بود پراید تا پایان سال ۹۶ «بازنشسته» ‌شود

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا رحمانی درباره مدیریت قیمت خودرو از زمان آغاز وزارت خود گفت:

«تاکنون دو اقدام برای مدیریت قیمت خودرو صورت گرفته است. اقدام اول رونق تولید بود که در این زمینه نیاز به سرمایه در گردش وجود داشت و به دلیل بی‌اعتمادی و التهاب در جامعه، دستگاه‌های مسئول ابتدا خیلی مایل به تزریق نقدینگی نبودند اما با تلاش‌های ما چهار هزار میلیارد تومان با سود ۱۸ تا ۲۴ درصد به دو خودروساز وام داده شد تا با اصلاح روابط خودروساز و قطعه‌ساز، تولید راه بیفتد.»

رحمانی در ادامه گفت که اقدام بعدی او و همکارانش به مشتری‌های خودروسازان مربوط می‌شده است:

«ما مبنا را قرارداد گذاشتیم. حق خریداران این است که این قراردادها با وجود تحریم‌ها و نوسانات ارزی بخش عمده‌شان عملی شود.»

او با اعلام اینکه مهم‌ترین وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه صنعت خودرو اصلاح وضعیت خودرو بوده، گفت:

«بعضی‌ها انتظار دارند در این مورد باید حرکت‌های چکشی انجام گیرد، کارخانه‌ها را تعطیل کنیم و از خارج خودرو وارد کنیم در حالی که این تحلیل‌ها سطحی هستند و اگر قرار بود ما یک صنعت را از صفر تشکیل بدهیم، خیلی راحت‌تر از این بود و اگر این تیراژ خودرو را خودمان تولید نمی‌کردیم، باید ارز می‌دادیم تا خودرو وارد کنیم‌.»

رحمانی از کم‌کاری نظام بانکی برای رونق تولید انتقاد کرد و گفت که تقریبا ۴۰ درصد تسهیلات نظام بانکی باید به بخش صنعت و معدن داده شود اما  بانک مرکزی می‌گوید ۲۷ درصد داده است.

به گفته این وزیر دولت روحانی ارز از قیمت سه تا چهار هزار تومان به قیمت ۱۲ هزار تومان رسیده است که این باید صادرات را توجیه‌پذیر کند:

«این اتفاق افتاده اما قاچاق هم باید توجیه‌ناپذیر می‌شده که نشده. گرچه قاچاق به نحو محسوسی پایین آمده، اما قطع نشده است.

رحمانی درباره طرح کاهش پنج درصدی قیمت خودرو در پاییز ۹۷ و کمبود عرضه در حالی که خودروها در پارکینگ ایران خودرو و سایپا وجود داشتند نیز گفت:

«۳۴ هزار دستگاه از خودروهایی که در پارکینگ بودند کاتالیست نداشتند که این به مسائل زیست محیطی مربوط است و به این دلیل خودروها در پارکینگ ماندند. در آن زمان شش میلیون متقاضی خرید خودرو تا ماه ششم سال داشتیم، در حالی که تولید ما نزدیک به یک میلیون دستگاه است. این یک ما به‌التفاوتی ایجاد می‌کند و قرار شد خودروها را به نرخ پنج درصد زیر قیمت بازار بدهیم و دوباره در عرضه بعدی پنج درصد دیگر قیمت را پایین بیاوریم که این ما به‌التفاوت از بین برود. ایرادهایی که به این طرح وارد شد این بود که سوءظن‌هایی به وجود می‌آید که خودروساز می‌خواهد قیمت پایین نیاید؛ به همین دلیل دوستان پیشنهاد دادند که این مابه‌التفاوت را به خودروساز ندهیم و به حساب خزانه بریزیم.»

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، در آن زمان قیمت حدود ۱۰ درصد پایین آمد اما موج جدیدی از گرانی هم در اسفند به وجود آمد:

«مشکل از سپرده‌های بانکی بود. سپرده‌های بانکی سال قبلش با ۲۰ درصد سود همراه بود اما در آن زمان به ۱۸ درصد رسید و منابع افرادی که در بانک بود در حوزه‌های دیگر همچون مسکن، طلا، خودرو، ارز و لوازم خانگی بادوام، سپرده‌گذاری شد.»

صنعت خودرو در ایران دارای یک ساختار غیر رقابتی است به نحوی که ۹۵ درصد صنعت خودروی کشور در انحصار دو شرکت ایران خودرو و سایپا قرار دارد.

از مشکلات دیگر صنعت خودرو‌سازی در ایران می‌توان به شتاب هزینه‌های تولید در بخش خودروسازی و بالا بودن هزینه مونتاژ کامل خودرو در ایران اشاره کرد.

نرم جهانی هزینه مونتاژ کامل خودرو شش درصد بهای قطعات است، حال آنکه این هزینه در صنعت خودروی ایران ۹۶ درصد است.

در فروردین سال ۱۳۸۹ قانون ارتقای کیفی خودرو تصویب شد که به موجب آن مؤسسه استاندارد ملزم به نظارت بر استانداردهای الزامی خودرو و خودروهای وارداتی شد و این امر به تمامی ماشین‌آلات صنعتی نیز تسری یافت، اما در مورد بسیاری از استانداردهایی که باید در این صنعت رعایت شود، همچنان برنامه‌ای اجرا نشده است.

به گفته کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی، تنها در سال ۹۷ بیش از ۱۴ هزار و ۶۸۵ نفر در ایران قربانی تصادفات شده‌اند. به گفته او پراید نقش نخست را در این تصادفات داشته است.

بنابر اظهارات هادیانفر، هم اکنون یک میلیون و ۵۶۰ هزار خودروی فرسوده در سطح کشور وجود دارد که همچنان از آن‌ها استفاده می‌شود.

محمد حسین حمیدی، فرمانده پیشین پلیس راه کشور در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته بود بی‌کیفیت‌ترین خودروها با گران‌ترین قیمت به مردم فروخته می‌شود و طبق قانون، پلیس نباید هر خودروی بی‌کیفیتی را شماره‌گذاری کند.

او گفته بود تاثیر این خودروها در حوادث جاده‌ای غیرقابل انکار است.


  • در همین زمینه