در پی اعلام ایران مبنی بر آزادی قریب‌الوقوع هفت خدمه نفتکش استینا ایمپرو، مالک این کشتی از این اقدام استقبال کرد و گفت منتظر اعلام رسمی تاریخ آزادی این خدمه می‌ماند. نفتکش استینا ایمپرو با پرچم بریتانیا همچنان در توقیف ایران است.

نفتکش استینا ایمپرو با پرچم بریتانیا همچنان در توقیف ایران است.
نفتکش استینا ایمپرو با پرچم بریتانیا همچنان در توقیف ایران است.

به‌گزارش رویترز، مالک سوئدی نفتکش استینا ایمپرو چهارشنبه ۱۳ شهریور / ۴ سپتامبر خبر آزادی هفت خدمه از ۲۳ خدمه این نفتکش توسط ایران را تأیید کرد اما گفت هنوز از تاریخ دقیق آزادی این افراد اطلاعی ندارد.

اریک هانل، مدیرعامل شرکت استینا بالک در این‌باره گفت: «ما از این‌که ممکن است به‌زودی روزهای دشوار برای هفت خدمه پایان یابد و آن‌ها به میان خانواده‌های خود بازگردند بسیار خوشحالیم، با این حال، با احتیاط منتظر تأیید رسمی تاریخ انتشار آزادی آن‌ها هستیم.»

سپاه پاسداران ۲۸ تیر / ۱۹ ژوئیه نفتکش استینا ایمپرو را به بهانه «عدم رعایت قوانین بین‌المللی دریایی و همچنین برخورد با یک قایق ماهیگیری ایرانی» توقیف کرد. توقیف این نفتکش اما به‌عنوان پاسخ ایران به توقیف نفتکش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران در تنگه جبل‌الطارق ارزیابی شد. نفتکش «گریس ۱» پس از رفع توقیف در ماه اوت، با نام «آدریان دریا ۱» در آب‌های چندین کشور سرگردان ماند. این کشتی آخرین بار به طرف لبنان حرکت کرد و سپس مسیر خود را به سمت طرطوس سوریه تغییر داد.

اریک هانل افزود: «ما این ارتباطات را گامی مثبت در راه آزادی همه خدمه باقی‌مانده می‌دانیم، موضوعی که همواره نگرانی اصلی ما بوده است.»

استینا بالک اعلام کرده است که ۱۶ خدمه باقی‌مانده در این کشتی می‌مانند.

صبح چهارشنبه، عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خود در پاسخ به سئوالی درباره آزادی شماری از خدمه نفتکش استینا ایمپرو گفت: «ایران از ناخدای کشتی خواست که خدمه کشتی را اگر امکان دارد پیاده کنند تا بتوانند به کشورشان بازگردند. بر همین اساس ناخدای کشتی تصمیم گرفت هفت نفر از خدمه شامل پنج تبعه هندی، یک تبعه روس و یک تبعه اهل لتونی را با تشخیص خودش انتخاب کند تا لطمه‌ای به کارشان نخورد و تمهیدات برای پیاده کردن آن‌ها انجام شود.»

موسوی بدون اشاره به تاریخ آزادی این افراد افزود با «بررسی‌های لازم از وضعیت کنسولی، مجوزهای تک تک آن‌ها بررسی لازم شده و بعد از بررسی‌های بیشتر (…) آن‌ها به‌زودی می‌توانند کشور را ترک کنند.»

او در مورد ادامه توقیف نفتکش نیز اعلام کرد که «مراحل قضایی و حقوقی بررسی تخلفات کشتی استینا ایمپرو در حال انجام است».

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، ۷ شهریورماه توقیف کشتی بریتانیایی در خلیج فارس را اقدامی در تلافی توقیف نفتکش ایرانی توسط بریتانیا در جبل‌الطارق دانست و گفت دستور آن را علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صادر کرده بود: «زمانی‌که ایشان (خامنه‌ای) می‌گویند اقدام انگلیس بی‌جواب نمی‌ماند تنها ۴۸ ساعت بعد کشتی انگلیس توقیف می‌شود. این‌ها نسخه‌هایی است که رهبر انقلاب صادر کردند و دقیق اجرا شد.»

این در حالی‌است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ۱۴ مرداد گفته بود: «اقدام ما در توقیف نفتکش انگلیسی یک عمل متقابل نبود بلکه ما از تخلفات نفتکش انگلیسی چشم‌پوشی نکردیم و باید این تخلفات در دادگاه‌های ایران مورد بررسی قرار بگیرد.»

بیشتر بخوانید: