صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از پخش سخنان وزیر ارتباطات در دفاع از شبکه‌های اجتماعی در مجلس شورای اسلامی خودداری کرد. زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه دولت روحانی دست از رسانه ملی بشوید و برای ارتباط با مردم به شبکه‌های اجتماعی روی بیاورد. در همان حال سرلشکر محمد باقری از آمادگی نیروهای مسلح برای به دست گرفتن زیرساخت‌های شبکه اینترنت در ایران خبر داده است.

منتقدان داخلی سیاست‌های صدا و سیما به روحانی توصیه می‌کنند دست از «رسانه ملی» بشوید و برای انتقال پیام‌اش به توییتر، تلگرام و اینستاگرام روی بیاورد

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح چهارشنبه ۱۳ شهریور در سخنانی در یکی از آموزشگاه‌های نیروی زمینی سپاه از آمادگی نیروهای مسلح برای به دست گرفتن زیرساخت‌های شبکه اینترنت در ایران خبر داد. باقری گفت:

«نیروهای مسلح مسئولیت مستقیمی در این حوزه ندارند، اما با توجه به شناخت و مطالعه‌ای که داریم، قطعاً توان ایجاد اینترنت ملی و تکمیل شبکه ملی اطلاعات را در کشور داریم. هفتاد درصد پهنای باند ما در اختیار خارجی‌هاست و خودمان در را باز کرده‌ایم تا آنها بیایند و افکار عمومی و جوانان را مدیریت کنند.»

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات روز گذشته به درخواست نماینده مشهد به کمیسیون امنیت ملی مجلس فراخوانده شده بود که درباره عدم انجام وظیفه وزارت ارتباطات در احراز هویت افراد در اینترنت، ساماندهی VPN و فیلترشکن‌ها و  نیز قطع سیم‌کارت‌های مجهول وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پاسخگو باشد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی سخنان وزیر ارتباطات را پخش نکرد. آذری جهرمی در اینستاگرام خود نوشت:

 «گفتم حالا که صدا و سیما صحبت‌های مجلس را به هر دلیلی پخش نکرد، صحبت‌هایم را برایتان بگذارم. آقای پژمان‌فر چند سوال پرسیده بودند که یکیش این بود: “چرا فیلترشکن‌ها رو نمی‌بندید؟” این هم از پاسخ من، جدا از اینکه اصلا فیلترینگ مطابق قانون در حوزه وظایف من کلا نیست و مسئول قانونی آن من نیستم، ولی فرصت شد که همه‌ نظراتم درباره‌ غلط بودن این نوع فیلترینگ را بگویم.»

آذری جهرمی در بخشی از توضیحاتش در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته بود عده‌ای که از فیلترشکن‌ها میلیاردها تومان پول به جیب می‌زنند و از زیرساخت‌های شبکه هم استفاده می‌کنند خواهان فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی هستند. طبعاً این سخنان در تلویزیون جمهوری اسلامی جایی ندارد.

سه‌شنبه ۱۲ شهریور: سخنان آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در مجلس شورای اسلامی

منتقدان داخلی سیاست‌های صدا و سیما به روحانی توصیه می‌کنند دست از «رسانه ملی» بشوید و مانند محمود احمدی‌نژاد و محمد خاتمی، رئیسان جمهوری سابق ایران برای انتقال پیام‌اش به توییتر، تلگرام و اینستاگرام روی بیاورد. منتقدی در «عصر ایران» خطاب به روحانی نوشته است:

«مردم باید واقعیت‌های جامعه را بشناسند. بهترین روش برای این کار، حرف زدن صریح و مستقیم با مردم است، بی واسطه و منت صدا و سیما.»

همزمان با این انتقادات، چهارشنبه ۱۳ شهریور وزیر ارتباطات از تهیه لایحه‌ای در دولت برای حفظ حقوق افراد و حریم خصوصی در فضای مجازی خبر داد. آذری جهرمی گفت:

«باید برخی مقررات پیشین حذف شود و حقوق افراد نیاز به چارچوب‌های قانونی دارد که کشور ما فاقد آن است.»

در مجموع دولت برای حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی پنج لایحه در دست تدوین دارد که یکی از آن‌ها آماده شده است. آذری جهرمی درباره این لوایح پنج‌گانه گفت:

« محتوا محدود نمی‌شود، بحث، بحث چارچوب‌هاست و الان تجارت به فضای مجازی آمده و نیاز به مقررات دارد، حمل و نقل هم به فضای مجازی آمده و همه این‌ها نیاز به مقررات جدید دارند. باید برخی مقررات پیشین حذف شود و حقوق افراد در فضای مجازی و مسائل این چنین نیاز به چارچوب‌های قانونی دارد که کشور ما فاقد آن است.»

روحانی آذر سال گذشته در  چندین نوبت با انتقاد از کسانی که خواهان محدودسازی کامل و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هستند وعده داده بود که «فضای ارتباط مردم با جهان حفظ خواهد شد.»

بیشتر بخوانید: