دفتر سلامت روان وزارت بهداشت می‌گوید آمار خودکشی در ایران هر سال بیش از پنج درصد افزایش می‌یابد. استان‌های غربی بیشترین آمار خودکشی را دارند. در سال گذشته ۱۰۰ هزار مورد اقدام به خودکشی ثبت شده است و اقدام به خودکشی در زنان بیشتر از مردان است.

وزارت بهداشت ایران می‌گوید ۲۳,۶ درصد مردم دست‌کم از یک اختلال روان‌پزشکی رنج می‌برند.
وزارت بهداشت ایران می‌گوید ۲۳,۶ درصد مردم دست‌کم از یک اختلال روان‌پزشکی رنج می‌برند.

در غیاب آمارهای رسمی از خودکشی در ایران، مریم عباسی‌نژاد، مدیر برنامه پیشگیری از خودکشی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار جدید این دفتر در مورد خودکشی را اعلام کرد.

عباسی‌نژاد با بیان این‌که «هر سال بیش از پنج درصد آمار خودکشی در حال رشد است»، و «در سال گذشته ۱۰۰ هزار مورد اقدام به خودکشی ثبت شده است»، گفت: «سال ۹۴ اقدام به خودکشی ۹۴ در صد هزار، سال ۹۵ این آمار ۹۹,۴۷ در صد هزار، سال ۹۶ حدود ۱۰۹,۸۲ در صد هزار بوده که این آمار در سال گذشته به ۱۲۵,۲۴ در یک‌صد هزار رسیده است.»

همچنین فوت ناشی از خودکشی در سال ۹۴ حدود پنج در صد هزار، سال ۹۵ حدود ۵,۵۱ در صد هزار، سال ۹۶ حدود ۵,۷۹ در صد هزار و در سال گذشته به ۶,۲۳ در یک‌صد هزار افزایش داشته است.

به‌گفته مدیر برنامه پیشگیری از خودکشی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، حدود ۷۵ درصد از اقدام به خودکشی در گروه سنی ۱۵ تا ۳۴ سال، ۵۰ درصد متأهل و ۵۳ درصد موارد اقدام به خودکشی دارای تحصیلات زیر دیپلم هستند. همچنین حدود ۷۳ درصد از موارد اقدام به خودکشی ساکن مناطق شهری و حاشیه شهر، ۳۳ درصد خانه‌دار، ۱۱ درصد دانش‌آموز و هشت درصد بیکار هستند و روش اقدام ۸۲ درصد از افراد با استفاده از دارو بوده است.

او میزان خودکشی زنان در جهان نسبت به مردان را پایین‌تر اعلام کرد و افزود: «در کشورهای با درآمد کم، میزان سطح اقتصادی و اجتماعی پایین و متوسط، میزان خودکشی بانوان بیشتر و به میزان ۴۰ درصد است اما در کشورهای با درآمد بالا زنان ۲۵ درصد موارد فوت را تشکیل می‌دهند.»

بر این اساس، در ایران اقدام به خودکشی در زنان بیشتر از مردان بوده و ۶۰ درصد از مجموع آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

پیش از این محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز آمار اقدام به خودکشی‌ در زنان را حدود دو سوم و در مردان را یک سوم اعلام کرده بود.

در مورد میزان خودکشی در استان‌های ایران، مدیر برنامه پیشگیری از خودکشی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت خودکشی در همدان بالاتر از میانگین کشوری است و استان‌های غربی بیشترین آمار خودکشی را دارند. استان‌های پرخطر که میزان فوت ناشی از خودکشی در آن‌ها بالاتر از میانگین کشوری است همدان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، لرستان، گیلان، زنجان، همدان، فارس، آذربایجان شرقی، قزوین، چهارمحال بختیاری، اردبیل، خوزستان، مازندران، تهران، بوشهر، کردستان و مرکزی هستند.

فوت ناشی از خودکشی در استان همدان در سال ۹۷ پس از استان‌های ایلام، کرمانشاه و کهگیلویه و بویر احمر بوده که آمار آن سال گذشته ۹,۴۳ در یک‌صد هزار بوده است.

نهادهای مسئول در جمهوری اسلامی بیش از هفت سال است که گزارش دقیقی از آمار خودکشی و یا مرگ و میر ناشی از خودکشی منتشر نمی‌کنند.

در اردیبهشت سال جاری، احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی از اعلام آمار خودکشی در ایران به خاطر «اثرات» نامطلوب خودداری کرد و گفت: «در اردیبهشت دو سال گذشته آمار خودکشی را اعلام کردیم و کارشناسان با بررسی به این نتیجه رسیدند که انعکاس این مهم اثرات خوبی نداشته است».

او ادعا کرد که آمار خودکشی در ایران از اروپا و شرق آسیا پایین‌تر است، اما نگفت که کارشناسان چه نهادی این بررسی را انجام داده‌اند و به چه دلیلی به این نتیجه رسیدند.

پیش از این کارشناسان نسبت به شیوع نومیدی و تأثیر آن بر افزایش خودکشی هشدار داده بودند.

همزمان با بدتر شدن وضعیت اقتصادی ایران، رشد نرخ بیکاری، عدم دریافت دستمزدها، تعطیلی واحدهای تولیدی و شتاب روند صعودی قیمت کالاهای ضروری، سطح رفاه عمومی به شدت کاهش یافته، شکاف طبقاتی عمیق‌تر شده و نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی بیشتر نمایان شده و در نتیجه به روایت مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری، امید به آینده نیز کاهش یافته است.

این مرکز دو سال پیش در گزارشی که سناریوهای مختلف آینده ایران را بررسی می‌کرد، ناامیدی نسبت به آینده را یکی از مهم‌ترین عوامل فشار روانی بر مردم دانست. پژوهش میدانی این مرکز نشان می‌داد: تنها ۲۴ درصد از مردم ساکن ایران در سال ۹۴ به آینده خوشبین بودند و حدود ۷۵ درصد معتقد بودند که آینده بدتر خواهد شد و یا فرقی ندارد.

علی اسدی، معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، برای بررسی اختلالات روانی، مردادماه سال جاری اعلام کرد که «۲۳,۶ درصد مردم دست‌کم از یک اختلال روان‌پزشکی رنج می‌برند و نیازمند مداخلات دارویی و غیردارویی هستند. در نتیجه، بر اساس این آمار، ۱۲ و نیم میلیون نفر از جمعیت ایران نیازمند مراجعه به پزشک هستند».

بیشتر بخوانید: