میدل ایست‌آی به نقل از دو منبع آگاه که نام آن‌ها افشا نشده اعلام کرد که آدریان دریا، نفتکش حامل نفت خام ایران محموله نفت خود را در یکی از بنادر سوریه تخلیه کرد. یکی از منابع خبری به میدل ایست آی گفته است که تا شامگاه پنجشنبه ۱۴ شهریور دست‌کم ۵۰ درصد از محموله نفت خام آدریان دریا تخلیه شده بود.

آدریان دریا، حامل نفت خام ایران

فایننشال‌تایمز دو روز قبل گزارش داده بود که برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در ایمیلی به تاریخ ۲۶ اوت به آکلیش کومار، ناخدای هندی‌تبار نفتکش آدریان‌دریا پیشنهاد داده اگر نفتکش ایران را به سمت آب‌های کشوری هدایت کند که امکان توقیف آن به نیابت از آمریکا وجود داشته باشد جایزه کلانی دریافت می‌کند. ظاهراً ناخدا این پیشنهاد را رد کرده اما از همکاری برای تخلیه نفت کشتی هم سر باز زده و خواهان آن شده بود که مقامات ایرانی جانشینی برای او تعیین کنند.

دولت ایران این خبر را نه تأیید و نه تکذیب کرده است. محمدجواد ظریف صبح پنچشنبه ۱۴ شهریور در صفحه اینستاگرام خود اما تأیید کرد که آمریکا به ناخدای آدریان دریا پیشنهاد داده است که در ازای مقداری پول، نفتکش ایران را به ایالات متحده تحویل دهد. ظریف با اشاره به گزارش فایننشال‌تایمز نوشته بود:

«آمریکا برای دزدی دریایی نفت مردم ایران جایزه تعیین کرد. آمریکا به در و دیوار می زند تا مانع فروش نفت ایران شود (…) نفتمان را هم خواهیم فروخت و حتماً آمریکا بهانه‌های جدیدی برای ادعا در این زمینه پیدا خواهد کرد.»

آدریان دریا که حامل بیش از دو میلیون لیتر نفت خام ایران است ظاهراً در نزدیکی بندر طرطوس سوریه متوقف شده. قرار بود نفتکش‌های کوچک‌تری نفت این سوپرتانکر را به سوریه منتقل کنند. بر اساس گزارش میدل ایست‌آی تا حدود ساعت ۲۲ پنجشنبه نیمی از محموله آدریان دریا تخلیه و به یکی از بنادر سوریه منتقل شد. آدریان دریا حامل دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام بود.

آدریان دریا تا پیش از توقیف توسط نیروی دریایی بریتانیا در تنگه جبل‌الطارق به ظن دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه، گریس ۱ نام داشت و با پرچم پاناما تردد می‌کرد. بعد از رفع توقیف به حکم دادگاه عالی جبل‌الطارق و به رغم مخالفت‌های آمریکا،  تغییر نام داد. این نفتکش به جلوه‌ای از تنش ایران و آمریکا بر سر تنگه هرمز و صدور نفت ایران تبدیل شده است. سخنگوی دولت ایران ادعا کرده است که ایران این نفتکش و محموله‌اش را روی دریا یک جا فروخته است.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا که برای گفت‌وگو و رایزنی درباره پیش‌نویس توافق صلح با طالبان وارد لندن شده است، جمعه ۱۵ شهریور/ ۶ اوت در جمع خبرنگاران گفت دولت آمریکا قصد ندارد آدریان دریا را توقیف کند.

بیشتر بخوانید: