احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود که به‌تازگی وارد عرصه سیاست شده و از مخالفان سرسخت طالبان است، می‌گوید توافق آمریکا و طالبان «پشت درهای بسته» صورت گرفته و مدیریت آن «ناامید کننده» است. او می‌گوید اگر این توافق درها را به روی تندروهای طالبان بگشاید با مقاومت گسترده در افغانستان روبه‌رو خواهد شد.

احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود
احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود

احمد مسعود زمانی که پدرش چند روز قبل از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به نیویورک به قتل رسید ۱۲ سال سن بیشتر نداشت. او اکنون از منتقدان توافق آمریکا و طالبان است.

اگر‌چه ورود او به عرصه سیاست به‌تازگی صورت گرفته اما سخنان او به‌عنوان فرزند احمد شاه مسعود که وجه مثبتی در افغانستان دارد می‌تواند تأثیراتی بر افکار عمومی بگذارد.

احمد مسعود در گفت‌وگو با رویترز در مورد توافق اخیر آمریکا و طالبان گفت: «بسیار پنهانی انجام شد. این اتفاق در پشت درهای بسته رخ داده است. ما توافق صلح را فرصتی عالی می‌دانیم اما نحوه مدیریت آن متأسفانه ناامید کننده است. ما می‌خواهیم وضوح ببینیم و مردم سراسر کشور در آن شرکت کنند.»

زلمی خلیل‎زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان دوشنبه ۱۱ شهریور / ۲ سپتامبر پس از دیدارهای جداگانه با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان در ارگ، پیش‌نویس توافق صلح آمریکا با طالبان را به رهبران دولت وحدت ملی ارائه داد. بر این اساس در مرحله اول حدود پنج هزار سرباز آمریکایی در ۱۳۵ روز از پنج پایگاه ایالات متحده خارج می‌شوند و در مقابل طالبان خشونت‌ها را کاهش خواهند داد. بازگشت امارات اسلامی خط قرمز آمریکاست.

صدیق صدیقی، سخنگوی اشرف غنی این هفته گفت دولت درباره این توافق نگرانی‌های جدی دارد و خواستار توضیح بیشتر از واشنگتن است.

احمد مسعود گفت: «برای ما خط قرمز جمهوری اسلامی افغانستان است. هرگونه تغییر در وضعیت این کشور تنها از طریق همه‌پرسی انجام می‌شود.»

مخالفت با این توافق با تشدید حملات اخیر طالبان بیشتر شده است و این نگرانی را افزایش می‌دهد که پس از خروج نیروهای آمریکایی دستیابی به یک توافق پایدار غیرممکن باشد.

بسیاری نگران اختلاف‌های قومی و منطقه‌ای هستند، تاجیک‌های فارسی‌زبان و هزاره‌ها از شمال و غرب در برابر پشتون‌های حاضر در جنوب و شرق.

احمد مسعود افزود: «ما نمی‌خواهیم شاهد جنگ دیگری باشیم. این صلح باید جنگ را یک‌باره پایان دهد.»

مسعود معتقد است که تنها یک توافق سیاسی مؤثر است و فقط نیروهای دولتی باید مسلح باشند.

او گفت: «پس از روند صلح ، هیچ گروه سیاسی نباید مسلح باشد اما دولت باید اسلحه داشته باشد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنج‌شنبه یک بار دیگر تأکید کرد که قصد دارد به جنگ افغانستان خاتمه دهد.

روز گذشته نشریه تایم اعلام کرد که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا قصد ندارد توافق‌نامه صلح ایالات متحده با نمایندگان طالبان را امضاء کند. دلیل این موضوع شکننده بودن هرگونه توافق با طالبان عنوان شده است.

با این حال مقام‌های آمریکا و افغانستان درباره این خبر اظهار نظر نکردند.

پمپئو جمعه ۱۵ شهریور / ۶ سپتامبر در گفت‌وگو با دیلی سیگنال، رسانه محافظه‌کار، گفت نیروهای آمریکایی درگیر در طولانی‌ترین جنگ (جنگ افغانستان) در انجام وظیفه اصلی خود «موفق بودند». او گفت: «اگر یک بار دیگر به روزهای بعد از ۱۱ سپتامبر نگاه کنید، اهداف تعیین شده کاملاً واضح بود: شکست دادن القاعده، گروهی که حمله به ایالات متحده را از افغانستان آغاز کرد؛ و امروز، القاعده … حتی سایه‌ای از آن در افغانستان نیست. ما مأموریت‌مان را به پایان رساندیم.»

شبکه طلوع‌نیوز افغانستان به‌نقل از منابع آگاه گفته بود که اشرف غنی در روزهای آتی با یک هیئت ۱۳ نفری به واشنگتن سفر خواهد کرد اما این سفر به تعویق افتاد.

بیشتر بخوانید: