رئیس جمهوری افغانستان یک بار دیگر خواهان صلح در کشورش شد. غنی در سخنانی که در جمع گروهی از فرناندهان نظامی ایراد کرد، یادآوری کرد که لازمه صلح این است که در وهله اول طالبان از حملاتشان به ارتش افغانستان دست بردارند. غنی گفت: صلح بدون آتش‌بس میسر نیست.

دوشنبه ۱۸ شهریور: محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان

دونالد ترامپ طی تعطیلات آخرهفته در توییتی اعلام کرد، گفت‌وگوهای صلح با شورشیان طالبان را متوقف کرده است. رئیس جمهوری آمریکا نوشت قصد داشت یکشنبه ۸ سپتامبر به صورت «پنهانی» با نمایندگان طالبان و اشرف غنی در کمپ‌ دیوید ملاقات کند اما پس از اینکه به او اطلاع داده شد که طالبان مسئولیت حمله ۵ سپتامبر در کابل را پذیرفته، ملاقات را لغو و گفت‌وگوهای صلح را متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان دوشنبه ۱۸ شهریور در سخنانی که در جمع گروهی از فرماندهان نظامی افغانستان ایراد کرد، گفت:

«ما برای گفت‌وگوهای صلح آماده‌ایم. اما اگر طالبان فکر می‌کنند می‌توانند ترس و وحشت در کشور ایجاد کنند، در مقابل خود جنگجویانی را خواهند یافت.»

غنی یادآوری کرد که صلح بدون هیچگونه قید و شرطی میسر نیست.

رئیس جمهوری افغانستان کفت اولین شرط صلح این است که طالبان از حملات خود دست بردارند:

«صلح بدون آتش‌بس میسر نیست.»

طالبان شامگاه گذشته (یکشنبه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با توقف مذاکرات صلح به دستور رئیس جمهوری آمریکا شهروندان آمریکایی بیشتری در جنگ افغانستان جان خود را از دست می‌دهند.

طالبان در واکنش به لغو مذاکرات صلح که در ۹ دور و به مدت تقریباً یک سال در دوحه قطر ادامه یافت،اعلام کرد که توقف مذاکرات دوحه سبب تلفات بیشتر ارتش آمریکا در افغانستان می‌شود، به «مشروعیت» دولت آمریکا صدمه می‌زند و «دشمنی» آنان را بیشتر آشکار می‌کند.

طالبان در این بیانیه همچنین ادعا می‌کند که قصد داشت ۲۳ سپتامبر مذاکرات با دولت اشرف غنی (گفت‌وگوهای بین‌افغان) را آغاز کند با این هدف که توافق صلح با آمریکا تا آن تاریخ قطعی شود.

در همین حال دفتر رئیس جمهوری افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که توافق صلح واقعی با طالبان هنگامی حاصل می‌شود که این گروه دست از حملات خود بردارد و مستقیماً با دولت افغانستان وارد گفت‌وگو شود. طالبان اما دولت افغانستان را به عنوان دست‌نشانده دولت امریکا تلقی می‌کند و به رسمیت نمی‌شناسد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با فاکس نیوز درباره دلیل توقف مذاکرات صلح آمریکا با طالبان گفت: «طالبان جنبه مذاکرات صلح را نداشت و نشان داد که غیر قابل اعتماد است.» وزیر خارجه آمریکا برای مذاکره درباره چشم‌انداز آینده زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا را به واشنگتن فراخوانده است.

بیشتر بخوانید: