رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد قصد ندارد سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید را هم به وزیر خارجه بسپرد. ترامپ گفت گزینه‌های کافی در اختیار دارد که مایل باشند این سمت را در اختیار بگیرند.

رئیس جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران در کاخ سفید (عکس: آرشیو)

علاوه بر اختلاف نظر بر سر ایران، اختلاف بین رئیس جمهوری آمریکا با مشاور امنیت ملی‌اش بر سر افغانستان و کره شمالی و همچنین اختلافات شخصی بولتون با پمپئو سرانجام سبب شد که رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه گذشته مشاور امنیت ملی خود را اخراج کند. جانشین او در تداوم کارزار فشار حداکثری علیه ایران و یا تخفیف نحریم‌ها به عنوان زمینه‌ای برای مذاکره احتمالی ترامپ با روحانی بی‌تأثیر نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز در میان کارکنان کاخ سفید بحث‌هایی درگرفته بود پیرامون این موضوع که ممکن است رئیس جمهوری سمت مشاور امنیت ملی آمریکا را به مایک پمپئو بسپرد. ترامپ اما شامگاه گذشته (پنجشنبه ۲۱ شهریور/ ۱۲ سپتامبر) در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت چنین قصدی ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت با پمپئو موضوع تصدی مشاور امنیت ملی کاخ سفید علاوه بر وزارت خارجه را مطرح کرده اما وزیر خارجه مایل بود دست تنها نماند و کسی را در کنار خود داشته باشد:

«به نظر من او عالی است. در واقع من در این باره با او صحبت کرده‌ام. ما دیدگاه‌های مشترک زیادی داریم و در اندک مسائلی هم با هم اختلاف نظر داریم اما او دوست دارد فرد دیگری تصدی این سمت (مشاور امنیت ملی) را بر عهده بگیرد و من هم همین نظر را دارم.»

روز گذشته استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا در مصاحبه با شبکه سی ان بی سی گفته بود:

«پمپئو، من و سایر اعضای تیم امنیت ملی در حال اعمال راهبرد فشار حداکثری در برابر ایران هستیم. بی‌تردید فشار حداکثری تأثیرگذار است. ما پول آن‌ها را قطع کرده‌ایم. ار به سر میز مذاکره برگردند که برمی‌گردند به این دلیل است که پولشان را قطع کرده‌ایم.»

چنانچه پمپئو جانشینی بولتون را می‌پذیرفت به این معنا بود که تغییر محسوسی در سیاست تحریم‌ها اتفاق نمی‌افتاد. به گزارش رویترز ترامپ گفت ۱۵ گزینه برای جانشینی بولتون وجود دارد که از میان آن‌ها پنج نفر انتخاب شده‌اند.

ترامپ اعلام کرد احتمالاً تا هفته آینده جانشین بولتون را اعلام می‌کند.

چارلز ام. کوپرمن (معاون پیشین بولتون و جانشین موقت او تا اعلام گزینه نهایی)،  داگلاس مک‌گرگور (سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا) برایان هوک (نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران) استفن ای بیگون (نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور کره شمالی) و ریچارد گرنل (سفیر آمریکا در آلمان) پنج گزینه مطرح برای جانشینی بولتون هستندو از میان این اشخاص تنها داگلاس مک‌گرگور مخالف جدی جنگ با ایران و خواهان تغییر سیاست فشار حداکثری است.

ترامپ در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران گفت: «می‌توانید تصور کنید که همه به این شغل علاقه دارند. شغل خوبی است.»

 به دنبال برکناری بولتون از سمت مشاور امنیت ملی آمریکا، کاخ سفید اعلام کرد که این سمت به طور موقت به معاونش، چارلز کوپرمن واگذار می‌شود.

 بیشتر بخوانید: