هویت یک زن بریتانیایی‌ـ‌استرالیایی که در ایران زندانی است مشخص شد: کیلی مورـ‌گیلبرت، یک دانشگاهی با تخصص سیاست خاورمیانه در دانشگاه ملبورن. هفته گذشته خبر بازداشت این زن و دو استرالیایی دیگر در ایران منتشر شد. برخی اخبار حاکی از آن است که مور‌ـ‌گیلبرت دست‌کم یک سال پیش بازداشت و به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

کیلی مور‌ـ‌گیلبرت در حال جمع‌آوری کمک برای بیماران سرطانی

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، خانواده این چهره دانشگاهی بیانیه‌ای صادر کرده و در آن از همکاری مستمر دانشگاه و دولت تشکر کرده‌اند.

رسانه‌های بریتانیایی و استرالیایی گزارش داده‌اند که مور‌ـ‌‌گیلبرت به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. او نزدیک به یک سال پیش دستگیر شده اما اخبار مربوط به دستگیری او در روزهای گذشته منتشر شد.

مور‌ـ‌گیلبرت دانش‌آموخته کمبریج است و دکترای خود را در سال ۲۰۱۷ در زمینه سیاست خلیج فارس گرفته است.

او یکی از سه شهروند استرالیایی است که در ایران زندانی شده‌اند. وزیر امورخارجه استرالیا، ماریسه پین، پنج‌شنبه ۱۲ سپتامبر/ ۲۱ شهریور گفت که دولتش بیش از یک هفته است برای «تضمین آزادی این افراد» رایزنی می‌کند.

به گزارش روزنامه تایمز، کیلی مورـ‌گیلبرت در همان بندی زندانی است که نازنین زاغری از سال ۲۰۱۶ به اتهام جاسوسی در آنجا نگهداری می‌شود.

سه‌شنبه همین هفته وزیر خارجه استرالیا هویت دو زندانی دیگر را نیز فاش کرد: مارک فیرکین استرالیایی و جولی کینگ بریتانیایی‌ـ‌استرالیایی دو زندانی دیگر استرالیایی در ایران هستند.

گفته شده که جولی کینگ یک طراح ساختمان و بلاگ‌نویس است. او با دوست‌پسرش که مدیر شرکت ساختمانی است، سفر می‌کرد. آنها در سال ۲۰۱۷ سفر جهانی خود را آغاز کرده بودند. این دو تصاویر و اخبار مربوط به سفر خود را در شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه در یوتیوب و اینستاگرام، منتشر می‌کردند.

این دو نفر بر اساس اخبار منتشر شده نزدیک به ۱۰ هفته پیش بازداشت شده‌اند. بر اساس اخبار تایید نشده، آنها به دلیل فیلمبرداری با پهپاد دستگیر شده‌اند.

از دلیل بازداشت و جزییات پرونده این شهروندان استرالیایی در ایران اما اطلاع موثقی در دست نیست.

چندین خارجی که اکثرا دوتابعیتی هستند در حال حاضر در ایران زندانی‌اند. با تیره شدن روابط ایران و کشورهای غربی پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، این بازداشت‌ها ابزاری برای تهران برای فشار آوردن به غرب محسوب می‌شوند.

این بازداشت‌ها در حالی رخ می‌دهند که تنش میان ایران و کشورهای غربی به خصوص آمریکا و بریتانیا رو به افزایش بوده است.

ایالات متحده چند هفته پیش از کشورهای غربی خواست که به طرح آمریکا برای تامین امنیت خلیج فارس بپیوندند. گرچه برخی کشورها این درخواست را نپذیرفتند اما دولت استرالیا قبول کرد برخی نیروهای نظامی متخصص خود را برای این عملیات با آمریکا همراه کند.

استرالیا همچنین یک شهروند ایرانی بازداشت شده در این کشور در سال ۲۰۱۷ به نام نگار قدس‌کنی را به آمریکا مسترد کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، قدس‌کنی، زن ۴۰ ساله ایرانی، همراه کسانی دیگر شرکتی صوری را در مالزی تاسیس کرده بودند تا به صورت غیرقانونی فناوری محدود شرکت‌هایی در مینه‌سوتا و ماساچوست را به دست بیاورند و به ایران منتقل کنند.

کیفرخواست علیه قدس‌کنی در سال ۲۰۱۵ در مینه‌سوتا صادر شده بود. او دو سال بعد در استرالیا دستگیر شد و فرایندی طولانی برای استرداد او شکل گرفت. با وجود مقاومت طولانی قدس‌کنی در برابر استرداد، او در نهایت تیر ماه امسال به ایالات متحده منتقل شد و در برابر قاضی مینه‌پولیس اتهامات وارد شده به خود را پذیرفت:


در همین زمینه: