غلامحسین زمان‌آبادی، مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال وعده داد حضور زنان در دیدار ایران و کامبوج به صورت گزینشی نخواهد بود و می‌توانند به صورت اینترنتی بلیت این دیدار را خریداری کنند.

فیفا خواستار حضور زنان در بازی‌های ملی و همچنین لیگ فوتبال ایران است و در این مورد به فدراسیون فوتبال ایران هشدار جدی داده

مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال یکشنبه ۲۴ شهریور در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خبر از امکان خرید اینترنتی بلیت و حضور غیرگزینشی زنان در بازی فوتبال تیم‌های ملی ایران و کامبوج (۱۸ مهر) داد. غلامحسین زمان‌آبادی حضور زنان را در ورزشگاه آزادی «حتمی» اعلام کرد اما گفت هنوز مشخص نیست چه تعداد از سکوهای ورزشگاه به تماشاگران زن اختصاص داده شود:

«برای دیدار تیم ملی فوتبال ایران با کامبوج هواداران زن به طور حتمی در ورزشگاه آزادی حضور پیدا خواهند کرد تا این مسابقه را از نزدیک تماشا کنند، اما این که چند سکو و چند درصد ورزشگاه به آن‌ها تعلق خواهد گرفت به صورت قطعی مشخص نیست. باید بلیت فروشی دیدار ایران و کامبوج به صورت اینترنتی انجام و متوجه شویم چه تعداد هوادار زن ثبت نام کرده‌اند. بعد از ثبت‌نام معلوم می‌شود چه تعداد سکو در اختیار زنان قرار خواهد گرفت. به طور حتم حضور زنان در بازی ایران و کامبوج به صورت گزینشی نخواهد بود. چطور ممکن است آن‌ها در سایت ثبت نام می‌کنند گزینشی صورت بگیرد؟ هر شخصی که به صورت اینترنتی بلیت تهیه کرد می‌تواند در ورزشگاه آزادی حاضر شود.»

به‌رغم اطمینان زمان‌آبادی از غیرگزینشی بودن خرید اینترنتی بلیت، بسیاری از متقاضیان ورود به ورزشگاه‌ها پیشتر در شبکه‌های اجتماعی از «اختلال عامدانه» در سایت‌های فروش بلیت خبر داده بودند. به گفته آن‌ها کاربران زن پس از انتخاب «جنسیت»، پیام‌های خطا دریافت کرده و موفق به ادامه پروسه خرید نشده بودند. برخی دیگر از کاربران زن نیز با وجود موفقیت در خرید بلیت و رفتن به ورزشگاه آزادی به‌خاطر ممانعت ماموران نتوانسته بودند وارد ورزشگاه شوند. در موارد دیگر نیز زنان به صورت گزینشی و براساس فهرستی از پیش‌تعیین شده وارد ورزشگاه شدند یا تنها در چند دقیقه پایانی بازی (دیدار برگشت پرسپولیس و کاشیمای ژاپن)، در ورزشگاه به روی زنان باز شد.

انعطاف فدراسیون فوتبال ایران نسبت به رفع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه ناشی از فشارهای فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)ست. جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، پیش از این از مقامات ایرانی خواسته بود تا برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها «گام‌های مشخص» بردارند.

مقاومت فدراسیون در مقابل حضور زنان در بازی‌های باشگاهی فوتبال

به گفته داریوش مصطفوی، رییس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال، فیفا همچنین خواستار حضور زنان در بازی‌های لیگ فوتبال شده و در این مورد به فدراسیون فوتبال ایران هشدار جدی داده است.

با این‌وجود به‌نظر می‌رسد اگر رفع تبعیض جنسیتی سازمان‌یافته علیه زنان برای حضور در ورزشگاه‌ها میسر شود، این اتفاق تنها موقت و منحصر به بازی‌های ملی خواهد بود. زمان‌آبادی  در مورد ممنوعیت حضور زنان در بازی‌های باشگاهی ایران گفت:

«این که زنان در مسابقات باشگاهی بتوانند در ورزشگاه‌ها حضور پیدا و مسابقات لیگ برتر را از نزدیک تماشا کنند هنوز به صورت جدی مورد بحث نیست.»

او ادعا کرد:

«حضور زنان در ورزشگاه‌ها در مقطع فعلی برای دیدار‌های لیگ برتر با محدودیت‌ها و شرایط خاص روبه‌روست و حتی می‌توانم بگویم به خاطر برخی اتفاق‌ها، مردان نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستند.»

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) همچنین به‌دنبال مرگ سحر خدایاری معروف به دختر آبی اعلام کرد هیاتی سه‌نفره را به ایران اعزام خواهد کرد تا قبل از دیدار بین تیم‌های ملی فوتبال ایران و کامبوج در چارچوب دیدارهای مقدماتی جام جهانی قطر، آمادگی جمهوری اسلامی برای حضور زنان در ورزشگاه را بررسی کنند.

مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال از سفر این هیات به تهران اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت به طور حتم سخنگوی فدراسیون فوتبال در جریان کامل این موضوع است.

تبعیض جنسیتی علیه زنان و ممانعت از ورود آن‌ها به استادیوم‌های ورزشی، برخاسته از مقاومت و اشکال‌تراشی مقامات مذهبی جمهوری اسلامی‌ برای حضور زنان در فضاهای عمومی‌ست.

در همین زمینه: