نیروهای مسلح افغانستان به پشتیبانی آمریکا در دو حمله هوایی جداگانه دو والی خودخوانده طالبان و ۳۸ نیروی جهادی را کشتند.

نیروهای آمریکا در افغانستان (عکس از آرشیو)

بر اساس اعلام مقامات افغانستان، نیروهای مسلح این کشور روز یک‌شنبه ۲۴ شهریور/ ۱۵ سپتامبر با حمایت و پشتیبانی نیروهای آمریکایی دو عملیات جداگانه علیه نیروهای جهادی طالبان انجام دادند و در حملات هوایی، دو والی ارشد طالبان و ۳۸ تن از نیروهای عضو این گروه را در نواحی شمالی و غربی افغانستان کشتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد مولوی نورالدین، والی خودخوانده طالبان، به همراه چهار نفر از نیروهای شورشی جهادی در حمله جنگنده‌ها بر فراز  ولسوالی «دره صوف پایین» ولایت سمنگان کشته شده‌اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان اما دربیانیه‌ای کشته شدن نورالدین را تکذیب کرد و گفت او زنده است.

حمله دیگر نیروهای افغانستان و آمریکا نیز منجر به کشته شدن ملا سید عظیم، دیگر والی خودخوانده طالبان در والسوالی «انار دره» ولایت فراه شد. محیب‌الله محیب، سخنگوی پلیس ولایت فراه در این‌باره گفت:

«سید عظیم به همراه ۳۴ شورشی دیگر در انار دره کشته شده‌اند.»

یکی از مقامات ارشد امنیتی افغانستان اعلام کرد عملیات‌ نیروهای این کشور که شنبه شب آغاز شد، با هدف خنثی‌ کردن حملات طرح‌ریزی ‌شده طالبان علیه نیروهای افغانستان انجام شده‌اند. به گفته او با از هم پاشیدن گفت‌وگوهای دیپلماتیک میان آمریکا و طالبان، درگیری‌ها در افغانستان شدت گرفته است.

مقام امنیتی ارشد افغانستان همچنین به رویترز گفت نیروهای افغانستان و آمریکا تا برگزاری انتخابات ۲۸ سپتامبر چندین عملیات مشترک دیگر را علیه طالبان انجام خواهند داد تا از حملات این گروه به نیروهای مسلح افغانستان و شهروندان این کشور جلوگیری کنند.

با وجود ماه‌ها گفت‌وگو میان آمریکا و نمایندگان طالبان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به صورت ناگهانی و به بهانه کشته شدن یک سرباز آمریکایی در حمله انتحاری طالبان گفت‌و‌گوهای صلح با این گروه شورشی را متوقف کرد و به‌رغم نهایی شدن نسخه اولیه توافق، دعوت از هیأت طالبان به تفرجگاه کمپ‌دیوید را پس گرفت.

برای دولت افغانستان که پیشتر نگران بود توافق طالبان و ایالات متحده به دولت وحدت ملی ضربه بزند و به تاخیر در برگزاری انتخابات و خروج اشرف غنی از قدرت منجر شود، برگزاری انتخابات در اولویت است.


  • در همین زمینه: