شورای اروپا در ادامه بیانیه اتحادیه اروپا، چین و همچنین روسیه در واکنش به اتهاماتی که در ارتباط با حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی متوجه ایران است اعلام کردند که می‌بایست از هرگونه قضاوت عجولانه پرهیز کرد. در همان حال وزیر انرژی آمریکا با صراحت اعلام کرد که ایران عامدانه به اقتصاد جهانی حمله کرده و باید پاسخگو باشد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پیام دیگری در توییتر گفت ایالات متحده به نفت خاورمیانه نیاز ندارد اما متحدانش را تنها نمی‌گذارد.

دوشنبه ۲۵ شهریور/۱۶ سپتامبر: میدان نفتی بقیق عربستان سعودی

شنبه گذشته (۲۳ شهریور) انصارالله یمن با چندین پهپاد به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص حمله کردند. تولید بیش از نیمی از نفت خام عربستان متوقف شد. حوثی‌های یمن مسئولیت این حمله پهپادی را پذیرفته‌اند و اعلام کرده‌اند که در آینده حملات بیشتری در عمق خاک عربستان انجام می‌دهند. تأسیسات نفتی بقیق ۸۰۰ کیلومتر از مرز عربستان با یمن فاصله دارد. یک مقام ارشد آمریکایی که نام او معلوم نیست یکشنبه ۲۵ شهریور در گفت‌وگو با شبکه خبری ای بی سی ادعا کرد ایران با ۱۰ موشک کروز و با بیش از ۲۰ پهپاد از خاک خود به تأسیسات نفتی عربستان حمله کرده است.

روز گذشته اتحادیه اروپا نسبت به هرگونه قضاوت عجولانه هشدار داد. دوشنبه ۲۶ شهریور یک سخنگوی شورای اروپا گفت:

«مهم این است که فکت‌ها را به طور روشن مشخص کرد و سپس مسئول حمله را شناخت.»

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که با شرکای خود برای یافتن عوامل حمله به تأسیسات نفتی آرامکو همکاری خواهد کرد. همزمان با این تحولات دومینیک راب، وزیر خارچه بریتانیا نیز اعلام کرد هنوز روشن نیست مسئولیت حمله به تأسیسات نفتی عربستان با چه کشوری است:

«فکر می‌کنم پیش از صحبت در مورد اینکه چه کسی مسئول بوده و تبعات آن چیست، باید روشن کنیم که چه اتفاقی افتاده و این به زودی روشن می‌شود، اما هنوز کاملا روشن نیست.»

در اولین واکنش رسمی پکن به حمله به پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» عربستان سعودی، سخنگوی وزارت خارجه چین خواستار خویشتنداری طرف‌ها شد. هوا چون‌یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت تا زمانی که حقایق درباره این حمله به دست نیامده، اتهام ‎زدن به هر کسی، اقدامی غیرمسئولانه است.

هوا چون‌یینگ گفت پکن امیدوار است که همه طرف‌های در جنگ یمن، از خود خویشتنداری نشان دهند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز اعلام کرد روسیه «با شتاب‌زدگی در زمینه رسیدن به جمعبند درباره عاملان حمله به تأسیسات نفتی مخالف است.» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت:

«ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از اقدامات و نتیجه‌گیری‌های عجولانه که ممکن است سبب تشدید تنش در منطقه شود، اجتناب کنند.»

دولت آمریکا با انتشار تصایری ماهواره‌ای ادعا کرده که از سمت غرب و شمال غربی دست‌کم به ۱۹ نقطه در دو منطقه از تأسیسات نفتی عربستان سعودی حمله شده است. یک مقام آمریکایی که نام او افشا نشده به شبکه ای بی سی گفت:

« حوثی‌ها می‌خواهند [حمله به عربستان سعودی] را به نام خود تمام کنند اما این کار آنها نبوده است.»

روز گذشته هم یک مقام امنیتی آمریکایی که نام او هم پوشیده ماند در گفت‌وگو با رویترز همین اتهامات را تکرار کرد. در ادامه این تحولات ریک پری، وزیر انرژی آمریکا روز دوشنبه در سخنانی که در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین ایراد کرد، ایران را به دست داشتن در عملیات حمله به تأسیسات نفتی «بقیق» عربستان متهم کرد:

«ایالات متحده با تمام وجود حمله ایران به پادشاهی عربستان سعودی را محکوم می‌کند. و از دیگر کشورها هم می‌خواهیم که آن را محکوم کنند.»

پری در ادامه سخنانش افزود:

«این رفتار غیرقابل قبول است، این غیرقابل قبول است و آن‌ها باید بابت آن پاسخگو باشند. اشتباه نکنید، این حمله‌ای عامدانه به اقتصاد جهانی و بازار جهانی انرژی بوده است. رئیس‌جمهور ترامپ مجوز عرضه نفت از ذخایر راهبردی نفت، در صورت نیاز، را صادر کرده است و وزارتخانه من آماده پاسخ به این درخواست است. با وجود تلاش‌های شریرانه ایران، کاملا اطمینان داریم که بازار انعطاف‌پذیر است و پاسخ مثبتی خواهد داد.»

ساعتی بعد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«از آنجایی که ما در چند سال گذشته، عملکرد خوبی در بخش انرژی داشتیم (ممنون آقای رئیس‌جمهور!)، ما انرژی را به صورت خالص صادر می‌کنیم و هم‌اکنون تولیدکننده درجه یک انرژی در جهان هستیم. ما به نفت و گاز خاورمیانه نیازی نداریم و در حقیقت نفتکش‌های بسیار اندکی در آنجا داریم، اما به هم‌پیمانان خود کمک می‌کنیم!»

«ذخایر استراتژیک نفتی» با ظرفیت بالغ ۷۲۷ میلیون بشکه، بزرگ‌ترین انبار سوخت اضطراری جهان است که در لوئیزیانا و تگزاس واقع شده و در اختیار وزارت انرژی آمریکا قرار دارد. ظرفیت بهره‌برداری از این ذخایر حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز است.

برای بزرگ‌ترشدن اینفوگرافی روی آن کلیک کنید

بیشتر بخوانید: