فرمانده انتظامی تهران گفته فدراسیون فوتبال برنامه‌ای برای حضور زنان در شهرآورد (دربی) ندارد و زنان در ورودی استادیوم حضور نیابند. پیش‌تر مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال هم گفته بود این که زنان در مسابقات باشگاهی بتوانند در ورزشگاه‌ها حضور پیدا و مسابقات لیگ برتر را از نزدیک تماشا کنند هنوز به صورت جدی مورد بحث نیست.

زنان ایرانی چهار دهه است اجازه ورود به استادیوم و تماشای مسابقات ورزشی را ندارند

خبرگزاری فارس، از قول حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت با اشاره به بازی شهرآورد که بعدازظهر روز ۳۱ شهریور اجرا می‌شود، گفته: «فدراسیون برنامه‌ای برای ورود خانم‌ها نداشته و بدین منظور پیش‌بینی‌های لازم برای حضور خانم‌ها نشده است؛ بنابراین زنان بدین منظور در ورودی ورزشگاه حضور نیابند.»

ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال علاوه بر اینکه سال‌هاست از سوی فعالان حقوق زنان و علاقه‌مندان فوتبال پیگیری می‌شود، در ماه‌های اخبر با واکنش فدراسیون جهانی فوتبال هم مواجه شده است. جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، پیش از این از مقامات ایرانی خواسته بود تا برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها «گام‌های مشخص» بردارند. به گفته داریوش مصطفوی، رییس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال، فیفا همچنین خواستار حضور زنان در بازی‌های لیگ فوتبال شده و در این مورد به فدراسیون فوتبال ایران هشدار جدی داده است.

بر همین اساس مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال یکشنبه ۲۴ شهریور در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خبر از امکان خرید اینترنتی بلیت و حضور غیرگزینشی زنان در بازی فوتبال تیم‌های ملی ایران و کامبوج (۱۸ مهر) داده بود. غلامحسین زمان‌آبادی حضور زنان را در ورزشگاه آزادی «حتمی» اعلام کرد اما گفت هنوز مشخص نیست چه تعداد از سکوهای ورزشگاه به تماشاگران زن اختصاص داده شود.

انعطاف فدراسیون فوتبال ایران نسبت به رفع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه ناشی از فشارهای فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)ست.

با وجود این و با توجه به گفته‌های حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران، به‌نظر می‌رسد رفع تبعیض جنسیتی سازمان‌یافته علیه زنان برای حضور در ورزشگاه‌ها موقت و منحصر به بازی‌های ملی خواهد بود.

روز یکشنبه غلامحسین زمان‌آبادی در مورد ممنوعیت حضور زنان در بازی‌های باشگاهی ایران گفته بود:

«این که زنان در مسابقات باشگاهی بتوانند در ورزشگاه‌ها حضور پیدا و مسابقات لیگ برتر را از نزدیک تماشا کنند هنوز به صورت جدی مورد بحث نیست.»

زمان‌آبادی ادعا کرد:

«حضور زنان در ورزشگاه‌ها در مقطع فعلی برای دیدار‌های لیگ برتر با محدودیت‌ها و شرایط خاص روبه‌روست و حتی می‌توانم بگویم به خاطر برخی اتفاق‌ها، مردان نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستند.»

در هفته‌های اخیر مرگ سحر خدایاری، معروف به دختر آبی، که به دنبال حضور او در ورزشگاه و برخورد پلیس با او و سپس در روند پیگیری پرونده قضایی او منجر به خودسوزی او شد، واکنش‌های زیادی را برانگیخته و باعث اعتراض‌ها و همدلی‌های ملی و بین‌المللی با او و زنان ایرانی محروم از حضور در ورزشگاه‌ها شده است.

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) همچنین به‌دنبال مرگ سحر خدایاری اعلام کرد هیاتی سه‌نفره را به ایران اعزام خواهد کرد تا قبل از دیدار بین تیم‌های ملی فوتبال ایران و کامبوج در چارچوب دیدارهای مقدماتی جام جهانی قطر، آمادگی جمهوری اسلامی برای حضور زنان در ورزشگاه را بررسی کنند.

مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال از سفر این هیات به تهران اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت به طور حتم سخنگوی فدراسیون فوتبال در جریان کامل این موضوع است.

تبعیض جنسیتی علیه زنان و ممانعت از ورود آن‌ها به استادیوم‌های ورزشی، برخاسته از مقاومت و اشکال‌تراشی مقامات مذهبی جمهوری اسلامی‌ برای حضور زنان در فضاهای عمومی‌ست.