در پی حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، به‌نظر می‌رسد که تلاش‌های دیپلماتیک امانوئل مکرون برای کشاندن واشنگتن و تهران به پای میز مذاکره با بن‌بست روبه‌رو شده است. با این حال دفتر او می‌گوید فرانسه از اقدامات دیپلماتیک در این زمینه دست برنخواهد داشت. وزیر خارجه این کشور نیز گفته است فرانسه فعلاً نمی‌تواند درباره منبع و عامل حمله به خاک عربستان سعودی اظهارنظر کند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه

آسوشیتدپرس سه‌شنبه ۲۶ شهریور / ۱۷ سپتامبر به‌نقل از دفتر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نوشت فرانسه تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای حل بحران خلیج فارس کنار نمی‌گذارد.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه همچنین گفته است که پیش از دیدار مکرون از نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل، این کشور همچنان پشت صحنه در این زمینه کار خواهد کرد، اما در مورد اقدامات دیپلماتیک مشخص در این‌باره اظهارنظری نکرده است.

امانوئل بون، کارشناس خاورمیانه که سرپرست دیپلماسی مکرون در منطقه است، روز گذشته، دوشنبه ۲۵ شهریور / ۱۶ سپتامبر در جده با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرد. این سفر پیش از حملات آخر هفته برنامه‌ریزی شده بود.

مکرون تابستان گذشته بون را برای دیدار با مقام‌های ارشد ایرانی به تهران فرستاد و سعی کرد از روابط شخصی خود با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای گشایش مذاکرات بین دو طرف استفاده کند.

ماه گذشته در اجلاس جی۷ در فرانسه، پس از میانجی‌گری امانوئل مکرون، ترامپ از احتمال ملاقات با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خبر داد اما این دو از آن زمان چنین احتمالی را کمرنگ کرده‌اند.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام در سه گام تعهدات برجامی خود را کاهش داده است. برای جلوگیری از روند کاهش تعهدات ایران، و طبق درخواست ترامپ، آغاز بحث‌های گسترده‌تر در مورد موشک‌های بالستیک و رفتار منطقه‌ای ایران، مکرون خط اعتباری چند میلیارد دلاری را برای سازوکار مالی تجاری ایران و اروپا (اینستکس) پیشنهاد کرد تا از فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران که مانع از صدور نفت حیاتی این کشور شده است، بکاهد.

این اما به انعطاف‌پذیری ایالات متحده در اجرای تحریم‌ها، از جمله معافیت برای متحدان اروپایی در خرید نفت ایران بستگی دارد. واشنگتن هیچ نشانه‌ای از این انعطاف نشان نداده است.

فرانسه می‌خواهد ارزیابی مستقلی از حمله روز شنبه به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، از جمله مکان اولیه حمله و سلاح‌های دقیق مورد استفاده، انجام دهد. شیعیان حوثی یمن که مورد حمایت ایران هستند مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند و مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که از سلاح‌های ایرانی استفاده شده است، اما بدون هیچ مدرکی.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت «اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌دهند که مسئولیت این حمله برعهده ایران است.» عربستان سعودی نیز ایران را مسئول این حمله دانسته اما ایران آن را تکذیب کرده است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه که روز یکشنبه حمله به تأسیسات نفتی عربستان را محکوم کرده بود، امروز، سه‌شنبه ۲۶ شهریور / ۱۷ سپتامبر در قاهره پس از دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، در نشست خبری مشترک با همتای مصری خود، سامح شکری، درباره این حمله گفت: «تاکنون فرانسه هیچ مدرکی در اختیار ندارد که نشان دهد پهپادهای حمله‌کننده به عربستان از کجا حرکت کرده‌اند.»

لودریان تنش در منطقه را «شدید» توصیف کرد و از تحقیقاتی كه عربستان سعودی برای «اثبات حقیقت» درباره منشأ این حملات انجام می‌دهد استقبال کرد.

او گفت: «باید استراتژی تنش‌زدایی در پیش گرفت. هر اقدامی علیه این تنش‌زدایی برای منطقه بد خواهد بود.»

وزیر خارجه مصر نیز در این نشست گفت: «ما تحولات اوضاع در منطقه را پیگیری کرده و از موضع عربستان سعودی در قبال حمله اخیر حمایت می‌کنیم و در کنار عربستان سعودی در رویارویی با چالش‌هایی که در معرض آن قرار دارد، ایستاده‌ایم.»

یک دیپلمات فرانسوی نیز به رویترز گفته است: «ما از طریق منابع خود موضوع حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را مورد تحقیق قرار خواهیم داد و این به زمان نیاز دارد.»

حمله به تأسیسات نفتی عربستان به كاهش تقریباً نیمی از تولید نفت این کشور، معادل ۵،۷ میلیون بشكه در روز و حدود ۶ درصد از عرضه نفت در جهان، منجر شده است.

عربستان سعودی از جامعه جهانی خواسته است كه به «مسئولیت خود در محكوم كردن عاملان این حمله» عمل کنند و با پشتیبان‌های آن «آشکارا مقابله کنند».

رویترز اعلام کرده که تأسیسات نفتی عربستان سعودی‎ تا سه هفته آینده ترمیم نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: