در پی حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی و تشدید تنش‌ها در منطقه، تهران یادداشتی رسمی از طریق سوئیس به آمریکا فرستاده و در آن اعلام کرده است که ایران در برابر هر اقدام آمریکا علیه خود واکنش نشان خواهد داد. تهران در این پیام گفته که حمله به تأسیسات آرامکو سعودی کار ایران نبوده است.

عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) چهارشنبه ۲۷ شهریور خبر ارسال پیام ایران به آمریکا از طریق سوئیس، حافظ منافع این کشور را منتشر کرده است.

بنا به این گزارش، در این پیام ضمن تکذیب اظهارات دونالد ترامپ و مایک پمپئو، رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا در مورد نقش ایران در حمله به آرامکو، تأسیسات نفتی عربستان سعودی، تأکید شده که اگر اقدامی علیه ایران صورت گیرد بلافاصله با پاسخ ایران روبه‌رو خواهد شد و دامنه آن محدود به منشاء تهدید نخواهد بود.

دونالد ترامپ پیش از این در واکنش به اظهارات مقامات ایران در تکذیب نقش ایران در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در توئیتر خود نوشته بود: «می‌گویند دخالتی در حمله به خاک عربستان سعودی نداشته‌اند. خواهیم دید؟ »

مایک پمپئو نیز مدعی شد که ایران مسئول این حمله است.

شنبه گذشته (۲۳ شهریور) انصارالله یمن، به گفته خودشان، با چندین پهپاد به تأسیسات «بقیق» و «خریص» متعلق به شرکت نفت دولتی «آرامکو» در شرق عربستان سعودی حمله کردند. تولید بیش از نیمی از نفت خام عربستان متوقف شد. حوثی‌های یمن مسئولیت این حمله پهپادی را پذیرفته‌اند و اعلام کرده‌اند که در آینده حملات بیشتری در عمق خاک عربستان انجام می‌دهند. کارشناسان نظامی آمریکا اما می‌گویند این حمله از جنوب ایران انجام شده است.

وزارت خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مایک پمپئو امروز چهارشنبه ۲۷ شهریور / ۱۸ سپتامبر به ریاض خواهد رفت تا با مقام‌های سعودی از جمله محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، دیدار و گفت‌وگو دارد. وزارت خارجه آمریکا گفته است موضوع گفت‌وگوهای دو طرف حملات روز شنبه گذشته به تأسیسات نفتی عربستان سعودی است.

وزارت دفاع عربستان سعودی نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شامگاه چهارشنبه ۲۷ شهریور / ۱۸ سپتامبر در یک نشست خبری اسناد دخالت داشتن ایران در حمله به تأسیسات نفتی سعودی را ارائه خواهد داد. براساس این بیانیه سلاح به کار رفته در حمله به آرامکو نیز که ایرانی است به نمایش گذاشته خواهد شد.

دفتر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که بنا به درخواست ولیعهد سعودی، گروهی از کارشناسان فرانسوی برای تحقیق درباره منشأ حملات به تأسیسات نفتی عربستان سعودی به این کشور اعزام می‌شوند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت اعلام کرد که اگر آمریکا در پی مذاکره است باید با دست برداشتن از سیاست فشار حداکثری صداقت خود را نشان دهد.
روحانی همچنین از حوثی‌های یمن حمایت کرد و گفت: «این‌ها بیمارستان، مدرسه یا بازار را نزدند که شما ناراحتید بلکه به یک مرکز صنعتی حمله کردند برای این که به شما هشدار دهند و درس یاد بگیرید.»

ایران در ارتباط با موضوع سقوط پهپاد آمریکایی نیز چندی پیش از طریق سوئیس پیامی را به مقام‌های آمریکایی‌ ارسال کرده بود مبنی بر این که هرگونه اقدام علیه ایران با واکنش شدید تهران مواجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: