به درخواست پادشاهی سعودی، کارشناسان سازمان ملل متحد برای تحقیق درباره عامل و منشأ حمله به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص راهی عربستان سعودی شدند. به گفته آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، کارشناسان می‌خواهند در محل یک تصور کلی از حمله به عربستان سعودی به دست بیاورند. آمریکا در تلاش برای شکل دادن به یک ائتلاف بین‌المللی در سازمان ملل  و اعمال تحریم علیه ایران است.

حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی

انصارالله یمن مسئولیت حمله شنبه گذشته به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را به عهده گرفته است. با این‌حال ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان چهارشنبه ۲۷ شهریور در یک نشست خبری ادعا کرد که حمله به تأسیسات نفتی عربستان از شمال خلیج فارس و با  موشک‌های‌ نقطه‌زن کروز «یا علی» و چندین فروند پهپاد سپاه پاسداران و با استفاده از سیستم موقعیت‌یاب «جی پی اس» انجام شده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که برای دیدار و گفت‌وگو با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی وارد جده شده بود، در هواپیما به خبرنگاران گفت حمله به تأسیسات نفتی عربستان «یک اقدام جنگی» و کار ایران است. او بعداً در توییتر نوشت رفتار «تهدیدآمیز» حکومت ایران تحمل نخواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اما بامداد پنجشنبه ۲۸ شهریور اعلام کرد علاوه بر گزینه نظامی، گزینه‌های بسیار دیگری هم وجود دارد:

«گرینه‌های زیادی هست. گزینه هشداردهنده و گزینه‌های کمتر هشداردهنده. خواهیم دید چه می‌شود. من می‌گویم گزینه هشداردهنده یعنی اینکه به جنگ برویم.»

در همان حال بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیر بریتانیا، جانسون و ترامپ در یک گفت‌وگوی تلفنی با هم بر سر «پاسخ دیپلماتیک شرکای» دو کشور به حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی به توافق رسیدند. معنای این توافق ممکن است ادامه تلاش‌ها برای «ائتلاف‌سازی» باشد و برای «ائتلاف‌سازی» هم به شواهد و مدارک مستدل نیاز است. سفر کارشناسان سازمان ملل به عربستان سعودی از این نظر اهمیت ویژه می‌یابد. وال‌استریت ژورنال در گزارشی می‌نویسد رویکرد دولت آمریکا در قبال حمله به تأسیسات آرامکو، آمیزه‌ای از ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی برای محکوم کردن ایران و اعمال تحریم علیه این کشور است. به نوشته این روزنامه، آمریکا به دنبال ایجاد ائتلافی در سازمان ملل است.

جیمز ریش، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به وال‌استریت ژورنال گفت: «این رئیس‌جمهور، نمی‌خواهد با هیچ‌کس وارد جنگ شود. او چنین گرایشی ندارد.»

 ظهر چهارشنبه جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید که  هفته گذشته با حکم ترامپ اخراج شد در یک ضیافت ناهار در اندیشکده محافظه‌کار «موسسه گیت‌استون» ترامپ را به ضعف و بی‌تصمیمی متهم کرد. بولتون ادعا کرد که ناتوانی ترامپ در پاسخ به سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکا توسط نیروی هوا فضای سپاه در ۳۰ خرداد زمینه تهاجم به خاک عربستان را فراهم کرد.

روز گذشته رئیس جمهوری آمریکا ابتدا اعلام کرد دستور داده است تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال شود و سپس رابرت اوبرایان، نماینده ویژه خود در امور گروگان‌ها را به عنوان مشاور جدید امنیت ملی کاخ سفید منصوب کرد. شخصیتی که معتمد او و قابل پیش‌بینی است و روابط تنگاتنگی با وزارت دفاع  و وزارت خارجه آمریکا دارد.

بیشتر بخوانید: