محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان، نسبت به وقوع یک جنگ «تمام‌عیار» هشدار داد و گفت ایران در دفاع از خود درنگ نخواهد کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران پنج‌شنبه ۲۸ شهریور در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان هشدار داد هرگونه حمله به ایران از سوی آمریکا یا عربستان به یک جنگ «تمام‌عیار» منجر خواهد شد. ظریف گفت: چنانچه عربستان در پی پاسخ نظامی باشد، می‌بایست تا «آخرین سرباز آمریکایی» به جنگ ادامه دهد.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در ادامه این مصاحبه گفت:

«مایلم یک بیانیه جدی درباره دفاع از کشورم داشته باشم: ما طالب جنگ نیستیم. ما نمی‌خواهیم وارد یک درگیری نظامی شویم. ما می‌دانیم که یک درگیرنظامی بر اساس “فریب” (در مورد نقش ایران در حمله اخیر پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی آرامکو) تلفات زیاد و نتایج بسیار بدی خواهد داشت اما در دفاع از تمامیت ارضی خود درنگ نخواهیم کرد».

او در پاسخ خبرنگار سی‌ان‌ان که از او پرسید اگر ایران به جای عربستان بود به حمله به تاسیسات موشکی‌اش چه واکنشی نشان می‌داد، ادعای دست‌داشتن ایران در این حملات را «ساختگی» خواند و گفت حوثی‌های یمن طبق بیانیه‌ای که منتشر کرده‌اند مسئول این حملات هستند و پیشرفت‌های تجهیزاتی و تسلیحاتی آن‌ها را قادر به انجام چنین حملات پیچیده و پیشرفته‌ای کرده است.

ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان چهارشنبه ۲۷ شهریور در یک نشست خبری ادعا کرد که حمله به تأسیسات نفتی عربستان از شمال خلیج فارس و با  موشک‌های‌ نقطه‌زن کروز «یا علی» و چندین فروند پهپاد سپاه پاسداران و با استفاده از سیستم موقعیت‌یاب «جی پی اس» انجام شده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که برای دیدار و گفت‌وگو با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی وارد جده شده بود، در هواپیما به خبرنگاران گفت حمله به تأسیسات نفتی عربستان «یک اقدام جنگی» و کار ایران است. او بعداً در توییتر نوشت رفتار «تهدیدآمیز» حکومت ایران تحمل نخواهد شد.

ظریف در مصاحبه با سی‌ان‌ان امکان مذاکره با دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را رد کرد و گفت تنها درصورتی مذاکره خواهیم کرد که آمریکا طبق قولی که در برجام داده بود، تمامی تحریم‌ها علیه ایران را بردارد:

«ما با آمریکا در برجام به توافق رسیده بودیم. چرا باید دوباره آن را به مذاکره بگذاریم؟ چرا باید توافق دیگری را شروع کنیم درحالی‌که ممکن است آن هم دوباره یکسال و نیم دیگر بی‌اعتبار شمرده شود؟ اگر آن‌ها تحریم‌هایی که به صورت غیرقانونی علیه ما اعمال کرده‌اند را بردارند، اوضاع تغییر می‌کند و آن‌موقع ممکن است مذاکره را درنظر بگیریم».

او درمورد سیاست «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران گفت: «آن‌ها هر چه در توان داشتند انجام دادند و نتوانستند ما را به زانو بیاورند».

رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه گذشته در یک چرخش نامحسوس گفته بود که اگر آمریکا «توبه» کند و به برجام بازگردد، می‌توان با آمریکا در چارچوب ۵+۱ مذاکره کرد. حسن روحانی نیز در سخنانی که صبح چهارشنبه در جلسه هیأت دولت ایراد کرد از آمریکا خواست «توبه» کند و با لغو تحریم‌ها علیه ایران به برجام بازگردد. دولت ترامپ اما خواهان مذاکره درباره برنامه موشکی سپاه و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی فراتر از چارچوب کنونی توافق هسته‌ای به عنوان مکمل‌هایی برای توافق سال ۲۰۱۵ است.

آمریکا اما به اعمال تحریم علیه ایران ادامه می‌دهد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد به وزیر خزانه‌داری این کشور دستور داده است تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند. ترامپ روز گذشته نوشت:

«همین الان به وزیر خزانه‌داری دستور افزایش محسوس تحریم‌ها علیه کشور ایران را دادم.»

در همین زمینه: