دونالد ترامپ گفت آمریکا در پاسخ به حملات آخر هفته گذشته به تأسیسات مهم نفتی عربستان سعودی بانک مرکزی ایران را مورد تحریم قرار داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته افزون بر بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی و شرکت «اعتماد تجارت پارس» هم تحریم شده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه ۲۹ شهریور / ۲۰ سپتامبر در دیدار با اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا در کاخ سفید به خبرنگاران گفت ایالات متحده علیه بانک مرکزی ایران تحریم‌هایی اعمال می‌کند.

او گفت: «این بالاترین مجازاتی است که تاکنون اعمال شده است و ما هرگز تحریم‌هایی در این سطح انجام نداده‌ایم»

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که افزون بر بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی و شرکت «اعتماد تجارت پارس» هم تحریم شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است بانک مرکزی ایران میلیاردها دلار به سپاه پاسداران، سپاه قدس و «نماینده تروریستی آن» حزب‌الله پرداخته است. همچنین صندوق توسعه ملی ایران را منبع اصلی ارز و بودجه خارجی برای سپاه قدس، وزارت دفاع ایران و تدارکات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی دانسته است.

در مورد شرکت «اعتماد تجارت پارس» نیز گفته است که از این شرکتِ مستقر در ایران «برای پنهان کردن نقل و انتقالات مالی در خریدهای نظامی نیروهای مسلح از جمله با وجوه صندوق توسعه ملی استفاده کرده‌اند».

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز جمعه گفت تحریم‌های جدید «باعث کاهش بودجه سپاه پاسداران می‌شود».

تحریم بانک مرکزی اقدامی بحث‌برانگیز خواهد بود زیرا می‌تواند واردات کالاهای بشردوستانه به ایران را نیز محدود کند.

دونالد ترامپ چهارشنبه ۲۷ شهریور / ۱۸ سپتامبر با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرده بود که به وزیر خزانه‌داری دستور داده است تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند. ترامپ نوشته بود: «همین الان به وزیر خزانه‌داری دستور افزایش محسوس تحریم‌ها علیه کشور ایران را دادم.»

رئیس جمهوری آمریکا امروز جمعه با مشاوران امنیت ملی خود دیدار خواهد کرد تا در مورد پاسخ‌های مناسب در مورد حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، که ایالات متحده ایران را مسئول آن می‌داند، گفت‌وگو کند. او برای حمله به ایران زیر فشار جمهوری‌خواهان كنگره قرار دارد.

ترامپ با بیان اینکه حمله آمریکا «ساده‌ترین کار» خواهد بود، افزود حتی ممکن است «یک غریزه طبیعی باشد»، اما به نیروهای آمریکایی دستور فوری در این زمینه نمی‌دهد. او تأکید کرد که اگر می‌خواست می‌توانست با دستور خود ۱۵ هدف مختلف در ایران را نابود کند: «من می‌توانم این کار را همین جا در مقابل شما انجام دهم. کاری که ما اکنون انجام می‌دهیم بسیار قوی‌تر است. فکر می‌کنم خویشتن‌داری چیز خوبی است.»

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

توضیح: تیتر، تیزر و متن این خبر با اطلاعات تازه تغییر کرد.

بیشتر بخوانید: