حوثی‌های یمن جمعه شب ۲۰ سپتامبر/ ۲۹ شهریور اعلام کردند حملات موشکی و پهپادی علیه عربستان سعودی را متوقف می‌کنند. این در حالی است که آنها یک هفته قبل مسوولیت حملات پهپادی به تاسیسات نفتی مهم عربستان را پذیرفته بودند.

درگیری‌های یمن به کشته شدن ده‌ها هزار نفر از مردم عادی منجر شده

آمریکا و عربستان سعودی حملات روز ۱۴ سپتامبر به تاسیسات آرامکو متعلق به عربستان سعودی را به ایران نسبت داده‌اند. ایران این موضوع را رد می‌کند.

جمهوری اسلامی اما از شبه‌نظامیان حوثی که در نبرد با ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی هستند، حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، مهدی المشاط، رییس شورای عالی سیاسی حوثی‌ها که مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن را اداره می‌کند، گفته است این گروه منتظر پاسخی مثبت از سوی عربستان است. این اظهارات او از شبکه‌ ماهواره‌ای المسیره متعلق به حوثی‌ها پخش شده است.

المشاط گفته که ادامه جنگ مورد علاقه هیچ‌کس نیست و این ابتکار عمل از سوی حوثی‌ها برای ایجاد صلح از طریق مذاکراتی جدی برای دستیابی به اتحادی ملی است که در آن هیچ گروهی حذف نشده باشد.

او گفته است هدف اصلی، جلوگیری از کشته شدن یمنی‌ها و دستیابی به عفو عمومی است.

بر اساس این برنامه، از همه نظامیان حوثی خواسته شده تمام حملات موشکی و پهپادی به عربستان سعودی را متوقف کنند. المشاط همچنین خواهان بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا و بازگشایی بندر الحدیده شده که محل اصلی واردات و دریافت کمک‌های انسان‌دوستانه است.

این اظهارات می‌تواند به عنوان نخستین قدم‌ها برای آتش‌بس در یمن تلقی شود اما این گفته‌ها همچنان غیر روشن باقی مانده و ائتلاف عربی هم به آن پاسخی نداده است.

درگیری‌های یمن به کشته شدن ده‌ها هزار نفر از مردم عادی منجر شده و بنا بر اعلام سازمان ملل، بدترین بحران انسانی جهان را به وجود آورده است.

از سوی دیگر، حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان منجر به توقف ۵۰ درصدی تولیدات نفتی عربستان شده است.


  • در همین زمینه